Doe-opdracht 24: Maak een close-up foto van boomtakken

Landschap met boerenschuur Alida Pott (1920-1925)

Deze week weer een nieuwe doe-opdracht!

Ik hoor je denken, een close-up foto maken van de takken van een boom? Yes! Wanneer je daar op inzoomt en een foto van maakt, kun je zien dat bomen een heel typerend lijnenspel hebben. Dat geeft een leuk effect, voornamelijk bij de bloesem bomen die nu prachtig in bloei zijn. Datzelfde lijnenspel zie je in de aquarellen van Alida Pott, een van de kunstenaars van kunstkring De Ploeg.

Alida Pott was een van de oprichters van kunstenaarscollectief De Ploeg en het eerste vrouwelijke lid. Vanaf 7 mei – als de musea hopelijk weer open zijn - opent het Groninger Museum een expositie ter ere van Alida Pott, waarin dertig van haar werken te zien zullen zijn.

Lees meer over Alida Pott

Tips en tricks voor het maken van een goede foto

-Kijk omhoog

-Zoom lekker ver in zodat je het lijnenspel van de takken en of de kleuren van bijvoorbeeld de bloesem goed in beeld krijgt.

- Zorg voor een goede lichtinval; ‘The golden hour’ vlak na zonsopgang of voor zonsondergang maak je de mooiste foto’s.

- Bewerk de foto’s eventueel: verhoog het licht donker contrast in je foto- klik op foto wijzigen op je telefoon en pas licht-helderheid- of contrast aan.

De spelregels en winnen

Bij elke nieuwe doe-opdracht kun je een leuke attentie winnen. Op donderdagmiddag na 12 uur, laten we weten welke twee inzendingen, één in de categorie volwassenen en één in de categorie kinderen, een leuke attentie krijgen toegestuurd. De winnaars vind je dan op deze pagina.

De spelregels

- op vrijdagmiddag plaatsen we een nieuwe opdracht op de website, Facebook en Instagram

- post je creatie altijd vóór donderdag 12 uur op Instagram of Facebook, of mail het ons.

- op vrijdagochtend maken wij bekend wie er heeft gewonnen.

Help! Ik ben nog niet klaar

Is de winactie al afgelopen, maar vind je de opdracht toch nog leuk om te doen, dan kun je je foto alsnog opsturen en dan plaatsen wij het op deze pagina.