Doe-opdracht 3: Wat zullen de buren zeggen!?

Quarantaine doe-tips

We nodigen je uit om mee te doen met leuke doe-drachten die je zelf kunt uitvoeren. Elke week (op vrijdagavond) krijg je van ons een nieuwe creatieve missie, om je met verf, papier, textiel, camera en/of andere materialen mee uit te leven. Extra leuk: je kunt er mooie prijzen mee verdienen.

De opdracht: maak een grappig fotoverhaal

Hou je van toneel en verkleden? Dan is deze opdracht net iets voor jou.

Ken je dit werk van Teun Hocks? Het hangt in onze - nu helaas niet zichtbare - fotografietentoonstelling Wat zullen de buren zeggen. Kunstenaar Teun Hocks bedenkt een grappige en vreemde situatie en maakt er een schetsje van. Dan bouwt hij een decor en fotografeert hij zichzelf, waarna hij de foto ook nog vaak beschildert.

Gebruik in jouw fotoverhaal objecten en kledingstukken die je thuis hebt liggen en zorg voor een interessante achtergrond.
De verhalen mogen over van alles gaan, verras ons maar!

Winnen

Bij elke nieuwe doe-opdracht kun je een leuke attentie winnen. Aan het eind van elke week, op vrijdag om 12 uur, krijgen twee inzendingen, één in de categorie volwassenen en één in de categorie kinderen, een leuke attentie toegestuurd. De winnaars vind je dan op deze pagina.

Spelregels

Deel je creatie op Instagram of Facebook en tag ons er in (@groningermuseum) en gebruik de hashtags #doenenmaken & #groningermuseum. Zorg je ervoor dat je account openbaar is, dus niet achter een slotje? Of zet je foto in de comments onderaan de berichten die we over de doe-tips delen. Zo vinden we je gemakkelijk terug.
Niet op social media? Geen nood, je kunt je creatie ook mailen naar webmaster@groningermuseum.nl.

Help ik ben nog niet klaar!

Is de opdracht van die week al afgelopen, maar vind je de opdracht toch nog leuk om te doen, dan kun je je foto alsnog opsturen en dan plaatsen wij het op deze pagina.

Achtergrond - Stil theater

Voordat Photoshop en andere digitale bewerkingsprogramma's werden geïntroduceerd was geënsceneerde fotografie afhankelijk van zelfgebouwde decors en het bewerken van fotonegatieven. Kunstenaars gebruikten allerlei attributen om zelf voorstellingen te maken en die te fotograferen. Zo werd fotografie veel meer dan een middel om de werkelijkheid 'objectief' vast te leggen; het werd een medium dat vergeleken werd met de uitdrukkingsmogelijkheden van schilderkunst.

In de foto's van Teun Hocks is bijna altijd een personage in een decor te zien. Hij laat het menselijke bestaan zien, op een tragikomische manier. Soms absurd, soms als een droom of een vergeefse poging en altijd speels en verrassend.