Activiteit

Doe-opdracht 6: de lach van Mendini

We nodigen je uit om mee te doen met leuke doe-drachten die je zelf kunt uitvoeren. Elke week (op vrijdagavond) krijg je van ons een nieuwe creatieve missie, om je met verf, papier, textiel, camera en/of andere materialen mee uit te leven. Extra leuk: je kunt er mooie prijzen mee verdienen.

De opdracht: zoek dingen waar je een gezicht in ziet

Alessandro Mendini, de architect van het Groninger Museum en maker van de tentoonstelling Mondo Mendini (jammer genoeg nu niet te zien), was ook ontwerper van gebruiksvoorwerpen. Deze kurkentrekkers ken je vast wel. Het zijn evenbeelden van hemzelf en zijn vriendin Anna. Mendini gaf zijn ontwerpen heel vaak een lachend gezicht, omdat hij vond dat je dan meer een band krijgt met een object. Ze gaan er haast door leven!

Soms hebben voorwerpen van zichzelf al een gezicht. Dit heet pareidoli en het betekent vrij vertaald: het talent om in alledaagse voorwerpen iets anders, zoals een gezicht, te zien.

Aan jou de vraag is nu: zoek dingen waarin je een gezicht kunt zien. Ga in en om het huis op zoek naar objecten of plek waar je een gezicht in ziet, zoals een kast met twee deurknoppen, een schuurtje met wenkbrauwen of een grijnzende koffiezetter. Maak hiervan een leuke foto. Scroll naar beneden voor wat voorbeelden.

Winnen

Bij elke nieuwe doe-opdracht kun je een leuke attentie winnen. Aan het eind van elke week, op vrijdag om 12 uur, krijgen twee inzendingen, één in de categorie volwassenen en één in de categorie kinderen, een leuke attentie toegestuurd. De winnaars vind je dan op deze pagina.

Spelregels

Deel je creatie op Instagram of Facebook en tag ons er in (@groningermuseum) en gebruik de hashtags #doenenmaken, #groningermuseum. Zorg je ervoor dat je account openbaar is, dus niet achter een slotje? Of zet je foto in de comments onderaan de berichten die we over de doe-tips delen. Zo vinden we je gemakkelijk terug.

Niet op social media? Geen nood, je kunt je creatie ook mailen naar webmaster@groningermuseum.nl.

Help ik ben nog niet klaar!

Is de opdracht van die week al afgelopen, maar vind je de opdracht toch nog leuk om te doen, dan kun je je foto alsnog opsturen en dan plaatsen wij het op deze pagina.