AFGELAST - Gratis naar de openstelling 'Zwart in Groningen'

AFGELAST

Helaas, we zijn vandaag (vrijdag 18 februari) genoodzaakt het museum in verband met storm om 13 uur te sluiten. Eerder gereserveerde tickets voor deze opening zijn helaas niet meer geldig.

Gelukkig is de tentoonstelling Zwart in Groningen tot en met 11 september te bekijken en hopen we je op een ander moment te mogen ontvangen.

Op vrijdag 18 februari is de tentoonstelling Zwart in Groningen over het slavernijverleden van stad en provincie Groningen voor het eerst te zien. De presentatie is onderdeel van de Groningse culturele manifestatie Bitterzoet Erfgoed, die ook op 18 februari start.

We nodigen je van harte uit om aanwezig te zijn bij de gratis openstelling. Reserveer hiervoor één van de tijdsloten op vrijdag 18 februari tussen 14 – 17 uur. Ook de andere tentoonstellingen in het museum zijn open.

Dans om de vrijheidsboom op de Grote Markt door Johann Ludwig Hauck, 1795

Over de tentoonstelling

In Zwart in Groningen zie je de Groningse betrokkenheid bij het slavernijverleden letterlijk in zeventiende en achttiende-eeuwse schilderijen en sculpturen. Schrijver Vamba Sherif geeft met korte verhalen de op de kunstwerken afgebeelde mensen van kleur een stem. Kunstenaar Faisel Saro reflecteert in twee nieuwe kunstwerken op de sporen die het slavernijverleden hebben achtergelaten in de zwarte gemeenschap.

Opening culturele manifestatie Bitterzoet Erfgoed live te volgen

Hoe was Groningen betrokken bij slavernij? Welke sporen van het slavernijverleden zie je? Welke effecten zijn tot op de dag van vandaag zichtbaar in de maatschappij? Tijdens de culturele manifestatie Bitterzoet Erfgoed staan deze vragen centraal.
Musea, erfgoedinstellingen, culturele en educatieve organisaties uit stad en provincie Groningen, slaan de handen ineen en besteden t/m 12 september in 2022 aandacht aan het slavernijverleden van Groningen.

Het startmoment van de manifestatie is een online talkshow in Forum Groningen, die op vrijdag 18 februari om 14 uur live wordt uitgezonden.

Bitterzoet Erfgoed

Waar Museum