Project Match: Kijk en Vergelijk

Match Groninger Museum

Kijk en Vergelijk!

Voor het project Match zijn twee meesterwerken, een vanuit het Rijksmuseum Amsterdam, een werk van Jean-Étienne Liotard, en een uit onze eigen collectie, van schilder Matthijs Maris, samengebracht voor een intieme ontmoeting. Een meesterlijke match zogezegd. We zien twee jonge vrouwen, volledig in gedachten verzonken, tijdens het verrichten van hun dagelijkse handelingen. De beschouwer mag deel uitmaken van de persoonlijke en intieme momenten van deze vrouwen. Echter ontgaat het diezelfde dames volledig dat de blik van de schilder en die van ons, de beschouwers, op hen gericht is.

De twee werken naast elkaar bieden een mooi spel voor de toeschouwer: kijk en vergelijk! Op zondag 2 juli geeft een museumdocent op zaal tips hoe je dit het beste kunt doen. Zoek bijvoorbeeld naar de overeenkomsten in kleur, in de houding van de vrouwen of de kleding. Of kijk juist naar de verschillen. Zoals de schilderwijze of de blikrichting van de geportretteerden.

Wat kunnen de overeenkomsten en verschillen ons vertellen over het dagelijks leven van deze twee vrouwen, wat is hun positie in het leven denk je? Waar denken deze vrouwen aan, kun je hun gedachten lezen?

Wanneer: zondag 2 juli 2023
Tijdstip: inloop tussen 14 en 16 uur
Waar: op zaal bij de werken van Match
Kosten: gratis, aanmelden is niet nodig