Sunday Talk: geschiedenis van slavernij in Groningen

Gevelbeeld van het huis van Sichterman en uitsnede uit de kaart van Haubois

Hoe maak je slavernij bespreekbaar, hoe kies je perspectief? Door goed naar die geschiedenis van slavernij te kijken. Daarom organiseren we op 25 juni een Sunday Talk met dit onderwerp.

In de talk vertellen Lieuwe Jongsma, Anjana Singh en Bram Tanczos jou over de betrokkenheid bij slavernij van het Groningse Stadsbestuur in de zeventiende en achttiende eeuw. De drie onderzoekers hebben ieder een deel van die geschiedenis onder de loep genomen.

Gedeeltelijk in het Engels.

De afgelopen maanden hebben Anjana Singh (Universitair docent en onderzoeker aan de Rijksuniveriteit Groningen), Bram Tanczos (onderzoeker aan de Rijkstuniversiteit Groningen) en Lieuwe Jongsma (juniorconservator Groningse cultuurgeschiedenis van het Groninger Museum) onderzoek gedaan naar de betrokkenheid van het Groningse Stadsbestuur bij slavernij in gebieden van de West-Indische Compagnie (WIC) en Oost-Indische Compagnie (VOC) in de 17de en 18de eeuw.

De stad Groningen was in deze periode op meerdere manieren betrokken bij slavernij: zowel door de deelname aan en financiering van handelscompagnieën als door persoonlijke betrokkenheid van stadsbestuurders. Zo had Groningen een eigen kantoor van de WIC en mocht het een bestuurder benoemen bij de VOC in Zeeland.

In de lezing geven de onderzoekers een eerste samenvatting van hun onderzoek in opdracht van de Gemeente Groningen tot nu toe. Lieuwe Jongsma bespreekt de betrokkenheid bij Trans-Atlantische slavernij en de WIC. Bram Tanczos en Anjana Singh belichten de geschiedenis rond de VOC en slavernij. Ook geeft Singh een algemene analyse van de betrokkenheid bij slavernij en onze omgang met deze geschiedenis.

Tijd: zondag 25 juni, 14-16 uur
Plaats: auditorium van het Groninger Museum
Entree: Sunday Talk en museumentree zijn gratis. Bestel wel een online ticket.

Klik op ticket, kies je museumentreeticket, klik op 'volgende' en kies dan het ticket voor de Sunday Talk.

Van 24 juni – 1 juli is het Keti Koti week in Groningen. In de gemeente Groningen zijn veel bijzondere activiteiten in het kader van het slavernijverleden.