Thema-avond: Kunst en design als maatschappelijke innovator - VOL

"Door een gat te slaan in de gevel van kunstinstelling Concordia in Enschede maakte social designer Tabo Goudswaard op symbolische wijze duidelijk dat kunst en samenleving verbonden moeten worden.” © Foto door Jan Dirk van der Burg (Fotograaf des Vaderlands).

Op donderdag 21 november organiseert het Groninger Museum in samenwerking met de Boekmanstichting, het onafhankelijke kenniscentrum voor kunst, cultuur en beleid in Nederland, een thema-avond over kunst en design als innovator. Vijf experts geven vanuit hun eigen vakgebieden antwoord op de vraag: hoe worden kunst en design ingezet om innovatieve oplossingen te vinden voor maatschappelijke problemen?

Een kunstenaar, een chief commercial officer van een innovatief bedrijf, een afdelingshoofd van een kunstacademie, een student vormgeving en een beleidsmaker vertellen wat de kracht van kunst als innovator voor hun beroepspraktijk betekent. Hoe krijgt innovatie bijvoorbeeld vorm in het kunstonderwijs? Hoe komt een innovatief product tot stand en hoe bereikt het vervolgens de markt? Maar ook: welke knelpunten zijn er bij het inzetten van kunst als innovatiemiddel? Ook maakt een rondgang door de tentoonstelling Daan Roosegaarde - Presence onderdeel uit van de avond.

Na vijf korte presentaties gaan de experts met elkaar in gesprek.

Voertaal: Nederlands

Programma & sprekers

• Welkom door Jan Jaap Knol, directeur van de Boekmanstichting en Sue-an van der Zijpp, conservator hedendaagse kunst en design Groninger Museum.
  • Tabo Goudswaard, kunstenaar, onderzoeker en social designer, neemt ons mee langs het proces van kunstzinnige innovatie, voor andere sectoren dan de kunstsector.
  • Bob Verheijden, hoofd van de afdeling Vormgeving van Academie Minerva in Groningen, vertelt samen met een aantal studenten hoe studenten vanuit de academie worden voorbereid om innovatieve oplossingen te bedenken voor maatschappelijke problemen.
  • Student Vormgeving Kim van den Belt van Academie Minerva vertelt over haar project.
  • Bas Beukers, CCO bij Horus VR, legt uit hoe hun innovatieve VR-producten en -ervaringen aansluiting zoeken op vragen in de samenleving, ontwikkeld worden en in de markt worden gezet.
  • Dick Rijken, onderzoeker, docent en directeur van STEIM, gaat in op de verschillende opvattingen over de toegevoegde waarde van artistiek innovatief onderzoek in het Nederlandse cultuurbeleid. En als het gaat om de kunsten die innoveren voor een andere dan de eigen sector: wie betaalt dan de rekening?

Bij de thema-avond aanwezig zijn?

• Aanmelden is niet meer mogelijk, de avond is volgeboekt
  • De avond begint om 20.00 uur, de deuren zijn open vanaf 19.30 uur.
  • Er is ruimte voor een beperkt aantal deelnemers.
  • Voertaal is Nederlands

Meer weten?

De Boekmanstichting - het kenniscentrum voor kunst, cultuur en beleid -geeft het Boekman Tijdschrift uit. Editie 120 gaat volledig over kunst als innovator.

BM120 omslag met

Wanneer Donderdagavond 21 november