Groninger Museum maakt kunstenaars Kinderbiënnale 2024 bekend

donderdag 28 september 2023
Kinderbiënnale 2021 2022 foto gemaakt door Siese Veenstra

De kunstenaars voor de tweede editie van de Kinderbiënnale zijn bekend. Onder andere Florentijn Hofman, bekend van zijn enorme badeenden, en Hedy Tjin tonen vanaf 9 maart 2024 hun werk in het Groninger Museum. Alle kunstwerken hebben een link met het thema van deze editie: A Better Place. De installaties worden ontwikkeld in samenwerking met kinderen en jongeren.

A Better Place
De Kinderbiënnale in 2021-2022 was een groot succes en is terug voor een tweede editie. Het thema van deze tweede Kinderbiënnale is A Better Place. De meeste kunstenaars maken speciaal voor de tentoonstelling nieuw werk. Het worden zaalvullende installaties waar mensen op of in kunnen, mee kunnen spelen of aan kunnen bouwen. Alle kunstwerken zijn geïnspireerd op het thema en zetten de bezoeker aan het denken over een betere, ideale wereld.

Kunstenaars van Groningen tot aan Singapore
Het Groninger Museum selecteerde voor de Kinderbiënnale in 2024 opnieuw een diverse groep kunstenaars uit binnen- en buitenland. De Nederlandse kunstenaars die hun installaties presenteren zijn: Carolien Adriaansche, Sanne Boekel, Florentijn Hofman, Jelle Mastenbroek, Florien Riezebos, Hedy Tjin, Studio Toer en Stefan Venbroek. De vrolijke Badkat en Guppy keren ook terug in het water voor het museum. Tijdens een zomerproject gaat Studio MAKY samen met kinderen het drijvende kunstwerk in een nieuw jasje steken.

Daarnaast wordt werk van kunstenaars uit andere delen van de wereld getoond. Isabel en Alfredo Aquilizan (Filipijnen) en Wang Ruobing (Singapore) zijn de internationale kunstenaars die meedoen aan de tentoonstelling in Groningen. Hun installaties waren tijdens de Children’s Biennale in Singapore ook te zien. Hier komt het idee voor een Kinderbiënnale oorspronkelijk vandaan.

Het museum zoekt kinderambassadeurs
Kinderen worden actief betrokken bij de ontwikkeling van de tentoonstelling. Voor de Kinderbiënnale is het Groninger Museum op zoek naar kinderambassadeurs (tussen de 8 en 12 jaar) uit de stad en provincie Groningen. Kinderen die goede ideeën hebben, creatief zijn en graag met kunstenaars willen werken, kunnen zich aanmelden bij het museum.

Aanmelden kan t/m 1 november 2023 door te mailen naar kinderbiennale@groningermuseum.nl of door een brief te sturen naar Museumeiland 1, 9711 ME Groningen. Meer informatie via de website van het museum.

De Kinderbiënnale is vanaf 9 maart t/m 3 november 2024 te beleven in het Groninger Museum.