Vanaf 1 juni is het museum weer open, koop je ticket vanaf 25 mei

donderdag 14 mei 2020
Mondo Mendini
Mondo Mendini © Foto: Heinz Aebi

Bedankt voor het wachten!

Op 1 juni - Pinkstermaandag - openen we onze deuren weer!
Natuurlijk hebben we de nodige maatregelen getroffen om iedereen dan veilig en gastvrij te ontvangen. Vanaf maandag 25 mei zijn entreebewijzen alleen online te koop; aan de kassa zal dit helaas niet meer mogelijk zijn. In de volgende nieuwsbrief updaten we je over de nieuwe gang van zaken in het museum.

Mondo Mendini nog niet gezien?

Helemaal niet erg, want de tentoonstellingen in het Groninger Museum worden verlengd. Je hebt dus nog een kans om de vrolijke tentoonstelling Mondo Mendini - De wereld van Alessandro Mendini en andere exposities te komen bekijken.

Mondo Mendini zou te zien zijn tot en met 5 mei maar is verlengd tot en met 30 augustus 2020. De tentoonstelling is een kleurrijke, visueel overweldigende mix van beeldende kunst, design en architectuur, met werk van Mendini zelf, maar ook van onder andere Paul Signac, Kazimir Malevich en Wassily Kandinsky.

En tóch staat de Martini – 75 jaar bevrijding in Groningen is tot en met 27 september 2020 te zien. Originele legervoertuigen uit de Tweede Wereldoorlog, maar ook souvenirs die door Groningers jarenlang bewaard zijn, vormen een herinnering aan de indringende bevrijdingsdagen. Authentieke filmbeelden en ooggetuigenverslagen brengen de sfeer van de oorlogsjaren en de bevrijding tot leven.

Wat zullen de buren zeggen? toont fotografie uit eigen collectie en heeft thema’s als diversiteit, maakbaarheid en identiteit. Er is een brede selectie gemaakt van werk van toonaangevende fotografen als Erwin Olaf, Catherine Opie, Inez van Lamsweerde en David LaChapelle. Deze tentoonstelling is verlengd tot en met 4 oktober 2020.

De wereldberoemde Groninger H.N. Werkman mag in dit 75ste jubileumjaar van de bevrijding niet ontbreken. De expositie Drukker in oorlogstijd - H.N. Werkman en de Blauwe Schuit is te zien tot en met 4 oktober 2020 en laat het grafische werk zien dat Werkman voor het culturele en vaderlandslievende gezelschap De Blauwe Schuit maakte.

Kunstenaar Willem Kolvoort zag met lede ogen aan dat zijn tentoonstelling met zeefdrukken voor poppodium Vera door de corona-crisis achter gesloten deuren bleef. Gelukkig is zijn tentoonstelling met speelse en humoristische posters verlengd tot en met 20 september 2020.

Pronkjewails - Design uit heden en verleden was voor de quarantaine al een succes en werd daarom verlengd naar 9 mei 2021. In het Starckpaviljoen kreeg gastconservator John Veldkamp de vrije hand om de ruimte met verzamelingen keramiek en glas uit heden en verleden naar eigen inzicht in te richten. Het resultaat? Meesterlijk gearrangeerde stillevens.

Wall House # 2, dat door het Groninger Museum geprogrammeerd wordt, is ook weer open vanaf 1 juni. Meer informatie hierover volgt op z.sp.m.

De tentoonstelling Stranger Things – mode en design stond voor deze zomer gepland, maar is uitgesteld tot 2021. De exacte data daarvan worden later bekendgemaakt.

Mogen we op je begrip rekenen?

We hopen dat je begrijpt dat we afhankelijk zijn van de ontwikkelingen rondom COVID-19. De openingsdata en -tijden blijven daarom onder voorbehoud van deze ontwikkelingen. Wij houden ons aan de landelijke richtlijnen vanuit het RIVM en de Museumvereniging.

Voorop staat dat we je veilig en gastvrij kunnen ontvangen. Je kunt dus alleen online je ticket met tijdslot kopen en er zullen daarom in het museum vaste routes zijn die je moet volgen. Onze gastheren en gastvrouwen zijn er om je daarbij te helpen. Op 25 mei volgt meer informatie op deze website. Online tickets zijn ook vanaf die datum verkrijgbaar.