Kleurrijke aanwinsten: Groninger Museum presenteert postmoderne wandkleden als ode aan Bauhaus

donderdag 18 april 2024
Andrea Branzi, Balletto Geometrico, 1980, 200 x 300 cm, wol, aangekocht met steun van de Vereniging van Vrienden van het Groninger Museum

Het Groninger Museum is blij met de aankoop van twee bijzondere werken. Eén is een recent verworven wandkleed van de bekende ontwerper Andrea Branzi, het ander een wandkleed van Koen Taselaar. De aankoop van het kunstwerk van Branzi is mogelijk gemaakt door Mevrouw C. E. van der Veen-le Grand, lid van de Vereniging van Vrienden van het Groninger Museum. De nieuwe aanwinsten zijn nu te zien.

Balletto Geometrico van Andrea Branzi

Andrea Branzi (1938-2023), de visionaire Italiaanse ontwerper die bekend stond om zijn grensverleggende werk, kwam voort uit de kring van Alessandro Mendini. Hij speelde een leidende rol bij het radicale designcollectief Studio Alchimia in Milaan vanaf 1976, voordat hij zich aansloot tot de meer commerciële designgroep Memphis. Hier omarmde Branzi een rebelse benadering van design, waarbij hij tradities heruitvond als een reactie op het modernisme.

Balletto Geometrico (1980) van Branzi maakte deel uit van de Bau.Haus-collectie van Alchimia. Dit werk was een eerbetoon aan de Duitse avant-garde opleiding Bauhaus (1919-1933). Het wandkleed is een vergroting van een kleurrijke ontwerpschets uit 1923 van Kurt Schmidt, een student aan het Bauhaus, voor een 'mechanisch ballet'. De dansers in dit werk zijn abstracte vormen, in plaats van menselijke figuren. Het doel is dan ook om op een speelse manier een constructivistisch schilderij, waarin alleen gebruik wordt gemaakt van geometrische en abstracte vormen, tot leven te brengen.

Meer uit de eigen collectie

Het Groninger Museum presenteert ook het in 2020 aangekochte, maar nooit eerder getoonde, werk van Koen Taselaar. Taselaar verdiepte zich in de invloeden van het Bauhaus en moderne weeftechnieken. Zijn unieke benadering, waarbij hij de rijke collectie en architectuur van het Groninger Museum omarmde, resulteerde in het wandkleed Radical Furniture for Radical Times (2019). Dit werk toont octopussen op designmeubels en gaat daarmee de dialoog aan met postmodern design en actuele thema's zoals klimaatverandering. In de toekomst kunnen octopussen zomaar met de postmoderne meubels van het museum aan de haal gaan. Ze zouden namelijk de opwarming van de aarde beter kunnen overleven dan mensen.

De presentatie, aangevuld met twee wandkleden uit de eigen collectie van kunstenaars Peter Struycken en Wobbe Alkema, biedt een veelzijdig en dynamisch overzicht van zowel historische als hedendaagse textielkunst en design.

De nieuwe presentatie is te zien tot september 2024.