Kunst van JR nu permanent in de collectie van het museum

dinsdag 14 juni 2022
Chroniques de Clichy Montfermeil Work in progress 2 France 2019
Chroniques de Clichy Montfermeil Work in progress 2 France 2019 © © JR-ART.NET

Maar liefst 66.000 mensen bezochten de tentoonstelling JR: Chronicles in het Groninger Museum Na de vele positieve reacties van het publiek heeft de directie van het museum besloten drie kunstwerken van JR aan te kopen. Mede dankzij de Groninger Museum Salon zijn 3 fotocollages uit de serie Chroniques de Clichy Montfermeil nu opgenomen in de vaste collectie.

JR groeide op in de Parijse buitenwijk Clichy Montfermeil en begon daar als tiener met een aantal vrienden graffiti te spuiten. Toen hij in de metro een camera vond legde hij de nachtelijke avonturen van zijn medestrijders vast. Op 27 oktober 2005 stierven twee jongens uit deze wijk, Zyed Benna en Bouna Traoré, op hun vlucht voor de politie. Dat incident veroorzaakte gewelddadige opstanden in heel Frankrijk. JR maakte foto’s van jongeren uit de banlieu en reageerde met de serie “Portraits of a Generation” op hun reputatie. De jongeren trokken gekke bekken en lieten zien dat zij ondanks hun moeilijke levensomstandigheden vol zaten met humor, creativiteit en ambitie.

In 2016, inmiddels een wereldberoemd kunstenaar, keerde JR met de filmmaker Ladj Ly opnieuw naar Clichy Montfermeil terug. Zij nodigden daar allebei meer dan 750 bewoners uit, van deelnemers van de rellen in 2005 tot de burgemeester van de wijk. In het kunstwerk Chroniques de Clichy Montfermeil, dat toen ontstond, tonen de figuranten de dagelijkse strijd en de veranderingen in het stedelijke landschap. Ironisch detail is dat de burgemeester die ooit JR nog had aangeklaagd, nu een van de modellen werd in het werk. De 150m2 grote muurschildering werd in het Musée d’Art Moderne van Parijs getoond en door president François Hollande bezocht en bewonderd.

Het Groninger Museum is nu als enige museum in Nederland trotse eigenaar van origineel werk van JR. Zijn creaties passen in het verzamelbeleid van het museum dat zich al decennia o.a. richt op straatkunst (graffiti) en geënsceneerde fotografie. Het werk Chroniques de Clichy Montfermeil, Work in progress #1-3 verenigt beide verzamelgebieden en is een iconisch voorbeeld van maatschappelijk betrokken kunst.

Het drieluik zal in 2023 voor de eerste keer worden tentoongesteld.