Vanaf januari te zien: The Art of Hipgnosis

woensdag 12 oktober 2022
The Dark Side of the Moon - Pink Floyd
The Dark Side of the Moon - Pink Floyd © Hipgnosis

Sinds de jaren zeventig hangen miljoenen tienerkamers vol met afbeeldingen van deze kunstenaars, maar tot op de dag van vandaag zijn ze voor velen nog onbekend: de Londense ontwerpstudio Hipgnosis. Met de eerste grote overzichtstentoonstelling ter wereld, eert het Groninger Museum de ontwerpers van legendarische albumcovers voor grote internationale artiesten. The Art of Hipgnosis: Pink Floyd, Led Zeppelin, Genesis, Paul McCartney, Peter Gabriel & 10cc kun je zien van 18 januari t/m 14 mei 2023.

Pink Floyd, Led Zeppelin, Genesis, Paul McCartney, Peter Gabriel en 10cc. Zomaar een aantal namen uit de indrukwekkende lijst van bekende bands en muzikanten waarvoor Hipgnosis tijdens de bloeiperiode van vinyl een albumcover creëerde. Het waren vaak onrealistische beelden, uit de tijd vóór de uitvinding van digitale fotografie en Photoshop. The Art of Hipgnosis neemt je mee in het ontwerp, het proces en de verhalen van de meest iconische albumcovers ooit gemaakt.

Vliegende varkens
Voor de wereldberoemde band Pink Floyd maakte Hipgnosis meerdere albumhoezen. De bekendste is de prisma op de cover van The Dark Side of the Moon. Dat album bestaat op 3 maart 2023 vijftig jaar.

Hipgnosis trok regelmatig alles uit de kast voor hun creaties. Bijvoorbeeld voor de cover van een ander Pink Floyd album, Animals, waardoor er in Londen in 1977 paniek uitbrak. Het twaalf meter grote opblaasvarken dat tussen twee schoorstenen van Battersea Power Station vastgebonden zat, raakte los. Het vloog weg richting Heathrow Airport.

Van muziek tot kunst
De Nederlandse fotograaf en filmmaker Anton Corbijn maakte een documentaire over de ontwerpstudio, die onlangs in première ging: Squaring The Circle: The Story of Hipgnosis. Corbijn onderzoekt daarin hoe bepaalde hoezen tot stand kwamen. Ondanks het kleurrijke werk van Hipgnosis, koos Corbijn er voor om de documentaire in zwart-wit uit te brengen. ‘Behalve de introductie van elke hoes. Die is in kleur, om te laten zien dat deze de wereld kleurrijk maakten’, vertelde Corbijn.

‘Hipgnosis maakte van het vertalen van muziek naar beeld een kunstvorm’, zegt directeur van het Groninger Museum, Andreas Blühm, over de ontwerpstudio. Samen met Hipgnosis-oprichter Aubrey Powell stelde hij deze tentoonstelling samen. Alle foto’s en objecten die te zien zijn in The Art of Hipgnosis komen uit het privé-archief van Powell.

Je kan in het Groninger Museum tijdens The Art of Hipgnosis ook iets leren van de tentoonstelling. De ontwerpers delen namelijk hun geheim in veertien stappen. Een van de lessen: soms mislukt een creatie. Een aantal van de albumhoezen die Hipgnosis wel maakte maar die artiesten als The Rolling Stones afwezen, The Outtakes, zijn ook te zien.

Eurosonic/Noorderslag
De opening van de tentoonstelling The Art of Hipgnosis valt samen met het jaarlijkse internationale muziekevenement in Groningen: Eurosonic/Noorderslag (ESNS), dat van 18 t/m 21 januari 2023 plaatsvindt. ESNS is een conferentie voor en over Europese popmuziek en een showcase festival, ter promotie en ontdekking van nieuwe Europese en Nederlandse muziek.