Belangrijk werk van Collenius is terug in Groningen

dinsdag 5 december 2023
Collenius De allegorie van de tijd

Het Groninger Museum heeft een belangrijk werk van de schilder Hermannus Collenius (1650-1723) aangekocht. Het werk dook eerder dit jaar onverwachts op bij een veiling in New York. Het doek met daarop een zeer zeldzaam stadsgezicht van Groningen, was een kleine eeuw spoorloos. Vanaf vandaag is het voor publiek te bewonderen in het Groninger Museum.

Groot interieurkunstwerk
Het doek, dat door Sotheby’s in New York geveild werd onder de titel De allegorie van de tijd, werd in 1908 verhandeld naar Amerika en verdween toen onder de radar. Het had ooit, met zeven andere schilderijen en een plafondschildering deel uitgemaakt van een geheel beschilderde kamer uit 1711 in een gebouw aan de Oude Boteringestraat 23 in Groningen. Sinds 1998 heeft het museum al vier schilderijen en het plafond in de collectie kunnen opnemen. Nu missen er nog maar drie.

Eén van de oudste afbeeldingen van Groningen
Op de voorgrond van het schilderij ligt Chronos, de Griekse personificatie van de tijd, in Nederland bekend als “vadertje tijd”. Maar de achtergrond van het schilderij is nog interessanter: daar zien we een zeldzaam stadsgezicht van Groningen. Het zijn drie huizen uit de Oude Boteringestraat, met in het midden het middeleeuwse Huis met de dertien tempels zoals dat eruitzag vóór 1706. Het is één van de oudste geschilderde afbeeldingen van Groningen die nog bewaard zijn. Met de vondst van dit schilderij kunnen we veel leren over hoe Groningen er vroeger uitzag.

Over de schilder Collenius
Hermannus Collenius (1650-1723) werd geboren in Kollum en woonde en werkte een groot deel van zijn leven in Italië en Groningen. In zijn tijd was hij één van de bekendste schilders van Nederland. Hij was zeer productief en maakte voor veel huizen grote wandschilderingen, waarvan er helaas maar weinig over zijn gebleven. Daarnaast portretteerde hij veel mensen uit de Groninger landadel en stadsbestuurders.

Vanaf 5 december te zien
De allegorie van de tijd, waarvan de aankoop mogelijk is gemaakt dankzij de Vereniging Vrienden van het Groninger Museum, is nu te zien. Voor liefhebbers van het verleden van Groningen is dit sensationeel. Het werk hangt in de benedenhal van het museum.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
pr@groningermuseum.nl - 050 3666 510

Klik hier voor beeldmateriaal van Collenius