Groninger Museum 150 jaar: tentoonstellingen en feest!

maandag 13 november 2023
Erik en Petra Hesmerg

Het Groninger Museum heeft wat te vieren volgend jaar. In 2024 bestaat het museum maar liefst 150 jaar en het gebouw van architect Mendini 30 jaar. Dit wordt gevierd met een groot programma aan feestelijke activiteiten en mooie tentoonstellingen. Zo krijgen bezoekers een kijkje achter de schermen met de nieuwe collectiepresentatie Groninger Museum 150 jaar – Behind the Scenes. Ook de Kinderbiënnale is in maart terug van weggeweest en in november presenteert het museum de tentoonstelling Hoe Van Gogh naar Groningen kwam.

Nieuw in 2024

Kinderbiënnale – A Better Place
9 maart t/m 3 november 2024

De tweede editie van de populaire Kinderbiënnale daagt kinderen en volwassenen uit tot interactie met kunst. Verwacht zaalvullende installaties waar mensen op of in kunnen, mee kunnen spelen of aan kunnen bouwen. Kunstenaars uit binnen- en buitenland, waaronder Florentijn Hofman, Hedy Tjin en Wang Ruobing, presenteren werk dat aanzet tot nadenken over een betere wereld. De installaties worden voor deze editie opnieuw ontwikkeld in samenwerking met kinder- en jongerenambassadeurs.

Groninger Museum 150 jaar – Behind the Scenes
29 maart 2024 t/m 1 juni 2025

Groninger Museum 150 jaar - Behind the Scenes geeft een kijkje achter de schermen van het museum. Hoe komt een collectie tot stand, hoe worden kunstwerken geconserveerd en hoe presenteren we deze vervolgens aan het publiek? Hoe ging dit vroeger en hoe gaat dit nu, en wat komt daar allemaal bij kijken? Extra bijzonder: het in 2020 gestolen en onlangs teruggevonden schilderij de Lentetuin van Vincent van Gogh zal tijdens dit feestelijke jaar voor het eerst weer te bewonderen zijn in deze collectietentoonstelling!

Hoe Van Gogh naar Groningen kwam
30 november 2024 t/m 5 mei 2025

Weinig mensen weten dat in het Groninger Museum één van de grootste tentoonstellingen van Vincent van Gogh te zien is geweest. Het museum vertelt met de tentoonstelling Hoe van Gogh naar Groningen kwam het verhaal van eigenzinnige Groningers en ondernemende studenten, die vanaf 1896 de moderne kunst naar het Noorden van Nederland brachten en daarmee de kunstwereld flink opschudden. Naast het werk van Van Gogh is ook kunst te zien van Jan Toorop, Johan Thorn Prikker, Theo van Hoytema en De Ploeg kunstenaars Jan Altink, Johan Dijkstra en Henk Melgers.

Ook te zien in 2024

The Rolling Stones – Unzipped
T/m 21 januari 2024

Groningen is de laatste locatie waar The Rolling Stones – Unzipped nog te zien is. De indrukwekkende tentoonstelling van en over de wereldberoemde rockband vertelt het verhaal over hun carrière. Bekijk de instrumenten, dagboekfragmenten, stagedesigns, albumcovers en iconische kostuums. Hoogtepunten zijn de studio, het bescheiden verblijf in Edith Grove en de spectaculaire Dolby surround experience van hun concert uit 2016 in Cuba.

Joram Krol – Can I Be Me
T/m 3 maart 2024
Ontdek in de tentoonstelling Can I Be Me 116 rauwe portretten in de typerende zwart-wit stijl van Joram Krol. De fotograaf maakt eerlijke beelden van mensen, waarin hij hen zichzelf laat zijn, maar waarin hij ook zichzelf laat zien.

Nymphenburg x Groninger Museum – Porselein. Kunst. Design.
T/m 5 mei 2024

Kunst, design en ambacht: sinds het midden van de achttiende eeuw maakt Porzellan Manufaktur Nymphenburg uit München het fijnste porselein, puur qua vorm en met de hand vervaardigd. Het Groninger Museum presenteert de schitterende creaties van Nymphenburg in dialoog met de collectie van het Groninger Museum.

Erwin Olaf
T/m maart 2024
Erwin Olaf is onlosmakelijk verbonden met het Groninger Museum. Om hem te eren en herinneren – de fotograaf overleed op 20 september op 64-jarige leeftijd – is in de collectietentoonstelling een ruimte ingericht met een selectie van 11 foto’s uit de collectie van het Groninger Museum. Foto’s uit de series After Rodin (2016), Blacks (1990) en Chessmen (1987-1988) zijn te zien.

Naast deze tentoonstellingen zijn ook de vaste collectie met werk van De Ploeg en de Grand Stairwell Installation van Dale Chihuly te zien in het museum.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, PR en Marketing:
050 3666510 - pr@groningermuseum.nl

Klik hier voor beeldmateriaal van de tentoonstellingen