Naar hoofdinhoud
t/m 28 oktober 2018

David LaChapelle — Good News for Modern Man

Bekijk tentoonstelling

Open vandaag

From 10:00 uur - 17:00 uur

Bezoek

Avant-garde in Groningen & Hella en Freek de Jonge

Agenda

Masker,  600-400 v.Chr, wierde Middelstum
Masker uit de ijzertijd
Gevonden in Middelstum
Dit halve masker van aardewerk werd gevonden in de nederzetting Middelstum-Boerdamsterweg en dateert van rond 500 voor Christus. Het is aan de achterzijde hol en heeft aan de rand een kleine doorboring, kennelijk een gaatje voor een koordje. Waarvoor het werd gebruikt, is onbekend. Het werd in de buurt van een veekraal aangetroffen en wellicht hing het daar ooit aan een paal om boze geesten te verjagen, of was het een offer om goden gunstig te stemmen. Voor de bewoners van de nederzetting was het welzijn van hun vee van levensbelang. In het Noord-Nederlandse kustgebied zijn uit deze periode wel sporadisch afbeeldingen van gezichten gevonden, bijvoorbeeld op kleipoppetjes, maar dit masker is uniek.
Jeff Koons (York, PA 1955), Christ and the Lamb, 1988
Christ and the Lamb
Jeff Koons, 1988
Jeff Koons wekte in de jaren tachtig verontwaardiging op met zijn provocerende ‘kitsch’. Sommigen in de kunstwereld zagen hem als een duivel, terwijl hij zichzelf onverstoorbaar als een glimlachende engel bleef presenteren. Het enige dat hij naar eigen zeggen wilde, was mensen “teruggeven wat ze diep vanbinnen eigenlijk toch het mooiste vinden”: luxe, glimmende oppervlakken, zoete kleuren, lieve en sentimentele afbeeldingen. Voor deze spiegel gebruikte hij een fragment van een schilderij van Leonardo da Vinci (Anna te Drieën, 1510, in het Louvre). Met enige moeite zijn hier de omtreklijnen te herkennen van het Christuskind dat met een lammetje speelt. De vergulde houten lijst verwijst naar de laat achttiende-eeuwse, weelderige Rococo. Koons speelt een verwarrend spel op het snijvlak van hoge kunst en kitsch, religie en banaliteit.
Michael Sweerts (Brussel 1618 - 1664 Goa), Jongenshoofdje, ca. 1655-61
Jongenshoofdje met zeepbel
Michaël Sweerts (1655-61)
Een jongen kijkt naar een zeepbel die vlak langs zijn gezicht zweeft. De zeepbel werd in de zeventiende-eeuwse schilderkunst wel gezien als symbool voor de vergankelijkheid, maar van die betekenis lijkt in dit charmante tafereeltje geen sprake. Het sobere, intieme schilderij is gemaakt door Michael Sweerts, van wie ongeveer twaalf van dergelijke verstilde portretten van jonge mensen bewaard zijn gebleven. Sommigen menen er een verwantschap met het beroemde Meisje met de parel van Vermeer in te zien, maar of beide kunstenaars elkaar gekend hebben is niet vast te stellen. De in Brussel geboren Sweerts was een vrome katholiek die lange tijd in Rome werkte, waar hij veel Nederlandse klanten had en een ridderorde van de paus ontving. In 1662 vertrok hij naar Azië om missionaris te worden, wat geen succes werd, en hij stierf twee jaar later in India.
Zwaardknop, 590-640 n.Chr. Gevonden in de wierde van Ezinge
Zwaardknop, 7de eeuw
Gevonden in Ezinge
Dit zeldzame mannensieraad behoort tot de top tien van Groninger bodemvondsten en is het belangrijkste voorwerp uit de Merovingische periode dat hier bekend is. In de zesde en zevende eeuw waren de lokale heersers van de Friese landen, waartoe ook het Groninger kustgebied hoorde, herkenbaar aan hun gouden en zilveren sieraden. Een van die heersers woonde op de wierde Ezinge, waar deze knop werd gevonden. Hij was een onderdeel van het beslag van een riem waaraan een zwaardschede kon worden gehangen. De knop bestaat uit een holle piramide van zilver, waarop gouden cloisonnées zijn aangebracht met almandijn (halfedelsteen), waarvan een deel bewaard is gebleven. Tussen de cloisons is de knop versierd met filigreinwerk. Op elke zijde is een gestileerde stierenkop te herkennen.
Michele de Lucchi (Ferrara 1951), Oceanic, 1982
Oceanic (1982)
Michele de Lucchi
Dit is een lamp, al lijkt het misschien meer op een abstracte sculptuur. Hoewel, abstract? Ergens doet het ook aan een dier denken. Misschien een soort zeeslang, als je de titel Oceanic erbij betrekt. Of zien we daar de schoorstenen van een oceaanstomer? Het ontwerp is eenvoudig, maar de associaties die het oproept zijn talrijk. De lamp is ontworpen door Michele de Lucchi, een prominent lid van de Italiaanse ontwerpgroep Memphis (1981-1988), ongetwijfeld een van de meest speelse groepen uit de geschiedenis van het design. Voor hen was functionaliteit niet het belangrijkste, maar de ‘sculpturale’ en associatieve kwaliteiten van een ontwerp. Memphis-meubelen zijn niet zomaar gebruiksvoorwerpen, het zijn eerder een soort wezens die samen met jou in je huis wonen.
Wobbe Alkema (Borger 1900 - 1984 Kampen), Compositie no. 3, 1924
Compositie no.3 (1924)
Wobbe Alkema
Van alle schilders van De Ploeg was Wobbe Alkema de meest abstracte. Hij was eigenlijk te introvert om deel te nemen aan het uitbundige verenigingsleven van De Ploeg en hij bleef daarom slechts korte tijd lid. In tegenstelling tot zijn collega-schilders trok hij er ook niet graag op uit om het landschap te schilderen. Hij bleef liever in zijn atelier en probeerde vooral uiting te geven aan zijn innerlijke stemmingen. Daarvoor gebruikte hij vanaf 1922 uitsluitend abstracte vormen zoals vierkanten, driehoeken en cirkels. In Compositie no. 3 zijn deze vormen met dunne lagen olieverf over elkaar heen geschilderd, tegen een donkere achtergrond. Het schilderij toont een harmonisch samengaan van tegendelen: enerzijds de strenge vormentaal, anderzijds het rijke, warme kleurenpalet.
Groninger Museum bij Nacht
Gebouw Groninger Museum

Museum

Het museum voor kunst en kunstgeschiedenis in Groningen: schilderkunst, ontwerp, fotografie, mode, installaties, toegepaste kunst en archeologie.

Over het museum

Educatie

Educatie

Het Groninger Museum verzorgt kunsteducatie voor iedereen. Bekijk hier informatie over kunsteducatie op school, publieksinformatie in het museum en workshops en cursussen voor jong en oud. In het Info Center kun je allerlei publicaties, boeken en -video's over kunst bekijken.

Het is een ...

Support

Gebouw Groninger Museum
Groninger Museum, exterieur Starck Paviljoen

Het Groninger Museum is voor iedereen. Gemiddeld ontvangt het museum 200.000 gasten per jaar. Om dit succes voort te zetten doen wij een beroep op u.

Lees meer

Jij krijgt met je lidmaatschap allerlei extra's (gratis entree, magazine, speciale activiteiten, kortingen), waardoor wij belangrijke kunstwerken en collectiestukken kunnen aankopen en bewaren voor volgende generaties.

Lees meer

Ga met de directeur van het museum, conservatoren, kunstenaars, vormgevers en met elkaar in gesprek en steun het Groninger Museum door donateur en lid van de Vereniging Groninger Museum Salon te worden.

Lees meer