Naar hoofdinhoud

Aangekocht met steun van de Groninger Museum Salon

Het Groninger Museum heeft met steun van de leden van de Museum Salon de collectie met prachtige kunstwerken kunnen versterken. Hier zijn we ontzettend blij mee.

H. N. Werkman, afbeeldingen van Chassidische Legenden
H. N. Werkman, afbeeldingen van Chassidische Legenden

Hendrik Nicolaas Werkman - Kast met oudtestamentische voorstellingen

In 2017 kreeg het Groninger Museum de kans een uniek object van Hendrik Nicolaas Werkman te verwerven. Die kans moest gegrepen worden, maar het zou wel gaan om de grootste aankoop in de geschiedenis van het museum. Diverse bronnen moesten worden aangeboord om het benodigde bedrag bijeen te krijgen. Ook het bedrag dat de Salon dat jaar beschikbaar stelde werd ingezet, en was van dus van groot belang voor deze belangrijke aanvulling van de collectie.

De ‘Werkmankast’ werd midden in de Tweede Wereldoorlog gemaakt in opdracht van ds. August Henkels en zijn vrouw Julia. De kast zelf werd bij een meubelfabrikant in Hindeloopen besteld. Werkman, die met Henkels samenwerkte in de clandestiene uitgeverij De Blauwe Schuit en goed met hem bevriend was, werd gevraagd de deurpanelen te beschilderen met Bijbelse taferelen. Een bijzondere keuze, want Werkman was niet religieus bovendien geen kunstschilder van beroep. Maar Henkels werd niet teleurgesteld. Werkman leverde twaalf kleurrijke voorstellingen, van een bijna ‘kinderbijbel-achtige’ eenvoud en zeggingskracht. De opdrachtgever was erg tevreden.

Mensen die bij de familie Henkels over de vloer kwamen, waren niet erg overtuigd van het resultaat. “Er waren dames die ervoor stonden en de neus optrokken, ze zeiden niet veel en dat heet dan beleefdheid,” schreef de dominee in zijn Nieuwjaarsbrief 1944. De gasten “hadden er geen vree mee, want je ziet het er niet af dat het duur is, en waarom ga je niet naar de antiquair?” Ook bezoekers van het Groninger Museum hebben gelukkig anders geoordeeld: de kast is in korte tijd een echte publieksfavoriet geworden.

Hendrik Nicolaas Werkman
Kast met oudtestamentische voorstellingen, 1943
Olieverf op triplex, 184 x 220,5 x 46 cm
In opdracht van ds. F.R.A. Henkels, uit de collectie van Julia D. Henkel

De kast van H.N. Werkman is verworven met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar E.A. en C.M. Alkema- Hilbrands Fonds, de BankGiro Loterij, de Stichting Beringer Hazewinkel, de Stichting J.B. Scholtenfonds en de Stichting H.S. Kammingafonds, de Groninger Museum Salon, de Vereniging Vrienden van het Groninger Museum en Han Leutscher-Hazelhoff ter nagedachtenis aan Dick Leutscher.

Nathalie du Pasquier en George James Sowden - Objects for the electronic age

In 1983 bedachten Nathalie du Pasquier en haar echtgenoot George James Sowden de reeks Objects for the electronic age. Nathalie en George hadden elkaar ontmoet in Milaan, waar ze beiden werkzaam waren als designer. Ze waren ook samen aanwezig op de oprichtingsavond van de –nu beroemde- Memphis groep, bij Ettore Sottsass thuis, eind december 1980. Samen met andere leden van Memphis brachten ze een revolutie teweeg in het design van gebruiksvoorwerpen voor de huiskamer: patronen met invloeden van decoratie van over de gehele wereld, felle kleuren, bijzondere vormen. De in totaal 23 Objects for the electronic age zijn een nevenproject van hen beiden, met dezelfde mentaliteit als die van Memphis. Associaties zijn belangrijker dan functioneel gebruik, hoewel de fruitschalen, lampen en dergelijke wel degelijk functioneren. Het uitgangspunt was om te laten zien hoe gebruiksvoorwerpen er uit zouden kunnen zien in een toekomstig ‘elektronisch tijdperk’. Het laminaat (geperste kunststof) is speciaal gemaakt op basis van tekeningen van Du Pasquier door Abet Laminati. Alle objecten werden met de hand gemaakt door Giuseppe Verdi voor Arc 74 studio in Milaan, in een kleine oplage. Daarom is elk voorwerp verschillend en uniek te noemen.

De reeks werd in 1985 voor het eerst getoond in het Groninger Museum, toen museumdirecteur Frans Haks zich begon te interesseren voor radicaal Italiaans design. Dit leidde behalve tot tentoonstellingen en aankopen, uiteindelijk tot het postmodernistische nieuwe museumgebouw. Na de verwerving van een fruitschaal uit de collectie van David Bowie in 2017 (Courtoise manière- Objects for the electronic age), kon het museum een jaar later met steun van de Groninger Museum Salon tien voorwerpen aankopen van een Amerikaanse verzamelaar.