Aangekocht met steun van de Groninger Museum Salon

Het Groninger Museum heeft met steun van de leden van de Museum Salon de collectie met prachtige kunstwerken kunnen versterken. Hier zijn we ontzettend blij mee.

The Dark Side of the Moon, 2003, Hipgnosis, glas-in-lood
The Dark Side of the Moon, 2003, Hipgnosis, glas-in-lood © Foto: Niels Knelis

Pink Floyd's 'Dark Side of the Moon' in glas-in-lood

In 2003 zijn er vanwege het dertigjarige jubileum van het album Dark Side of the Moon van Pink Floyd twee glas-in-lood ramen geproduceerd door de Londense ontwerpstudio Hipgnosis. Van deze ramen werden foto's gemaakt die gebruikt werden in de 'anniversary box set'. Aangekocht dankzij steun van de Groninger Museum Salon in 2023.

H. N. Werkman, afbeeldingen van Chassidische Legenden

Hendrik Nicolaas Werkman - Kast met oudtestamentische voorstellingen

In 2017 kreeg het Groninger Museum de kans een uniek object van Hendrik Nicolaas Werkman te verwerven. Die kans moest gegrepen worden, maar het zou wel gaan om de grootste aankoop in de geschiedenis van het museum. Diverse bronnen moesten worden aangeboord om het benodigde bedrag bijeen te krijgen. Ook het bedrag dat de Salon dat jaar beschikbaar stelde werd ingezet, en was van dus van groot belang voor deze belangrijke aanvulling van de collectie. De ‘Werkmankast’ werd midden in de Tweede Wereldoorlog gemaakt in opdracht van ds. August Henkels en zijn vrouw Julia.

Hendrik Nicolaas Werkman
Kast met oudtestamentische voorstellingen, 1943
Olieverf op triplex, 184 x 220,5 x 46 cm
In opdracht van ds. F.R.A. Henkels, uit de collectie van Julia D. Henkel

De kast van H.N. Werkman is verworven met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar E.A. en C.M. Alkema- Hilbrands Fonds, de BankGiro Loterij, de Stichting Beringer Hazewinkel, de Stichting J.B. Scholtenfonds en de Stichting H.S. Kammingafonds, de Groninger Museum Salon, de Vereniging Vrienden van het Groninger Museum en Han Leutscher-Hazelhoff ter nagedachtenis aan Dick Leutscher.

JR: Chronicles de Clichy Montfermeil, 2017

Aangekocht met de steun de Groninger Museum Salon in 2022.

De Rolling Stones series, 2017

Aangekocht met de steun de Groninger Museum Salon in 2021.

Objects for the electronic age, Nathalie Du Pasquier en George Sowden, 1983-1984

Aangekocht met de steun de Groninger Museum Salon in 2018.