Activiteit

Doe-opdracht 2: zet het leven stil!

Quarantaine doe-tips

We nodigen je uit om mee te doen met leuke doe-drachten die je zelf kunt uitvoeren. Elke week krijg je van ons een nieuwe creatieve missie, om je met verf, papier, textiel, camera en/of andere materialen mee uit te leven. Extra leuk: je kunt er mooie prijzen mee verdienen.

Opdracht 2: Maak je eigen Pronkjewails-stilleven

Kijk eens in de keukenkastjes, op vensterbanken en schoorsteenmantels en zoek allemaal leuke spullen bij elkaar om een stilleven mee te creëren.
Kies dingen met interessante verschillen in kleur, grootte en vorm. Of juist alles in dezelfde kleur, maar nét even anders. Let ook op texturen, dus is iets ribbelig, ruw of juist hoogglans glad?
John Veldkamp, de samensteller van de tentoonstelling Pronkjewails doet dit ook, bekijk hieronder de foto's maar eens.

Spelregels

Deel je creatie op Instagram of Facebook en tag ons er in (@groningermuseum) en gebruik de hashtags #doenenmaken & #groningermuseum. Of zet je foto in de comments onderaan de berichten die we over de doe-tips delen. Zo vinden we je gemakkelijk terug.
Niet op social media? Geen nood, je kunt je creatie ook mailen naar webmaster@groningermuseum.nl.

Winnen

Bij elke nieuwe doe-opdracht kun je een leuke attentie winnen. Aan het eind van elke week, op vrijdag om 12 uur, krijgen twee inzendingen, één in de categorie volwassenen en één in de categorie kinderen, een leuke attentie toegestuurd. De winnaars vind je dan op deze pagina.

Help ik ben nog niet klaar!

Is de opdracht van die week al afgelopen, maar vind je de opdracht toch nog leuk om te doen, dan kun foto alsnog een foto opsturen en dan plaatsen wij jouw creatie op deze pagina.

Achtergrond

Voor de tentoonstelling Pronkjewails. Design uit heden en verleden heeft gastcurator John Veldkamp spannende stillevens samengesteld uit de museumcollectie en zijn eigen verzamelingen. Hij lette daarbij op overeenkomsten in kleuren, vormen, materiaal of thema’s.

Pronkjewails - Design uit heden en verleden

John Veldkamp was eigenaar van de spraakmakende designwinkel John John’s, die ruim dertig jaar was gevestigd aan de Oude Kijk in ’t Jatstraat in Groningen. Hij heeft in de jaren tachtig een belangrijke impuls gegeven aan toenmalig Groninger Museumdirecteur Frans Haks om eigentijds design te gaan verzamelen.

Pronkjewails, samenstelling John Veldkamp/Groninger Museum