Doe-opdracht 5: maak een snoepkever

Quarantaine doe-tips

We nodigen je uit om mee te doen met leuke doe-drachten die je zelf kunt uitvoeren. Elke week (op vrijdagavond) krijg je van ons een nieuwe creatieve missie, om je met verf, papier, textiel, camera en/of andere materialen mee uit te leven. Extra leuk: je kunt er mooie prijzen mee verdienen.

De opdracht: Maak een snoepkever

‘Snoepkevers zijn heel waakzaam, erg intelligent en sociaal. Ze lusten zowat alles! Populatie is niet heel groot maar ze breiden zich wel langzaam uit, er zijn er zelfs een paar gespot in het Groninger Museum!’
De Candybeetle - of de snoepkever - is een creatie van Willem Kolvoort.

Haal je deze week even Engelse drop, mini-paprika’s, augurken, chocolade paaseitjes, snoeptomaatjes of andere lekkere eenhapslekkernijen in huis? Want dat is het materiaal dat je gaat gebruiken om een snoepkever van te maken.

De opdracht van deze week is: maak een snoepkever à la Willem Kolvoort. Andere interessante insecten zijn ook welkom, maar maak het kriebelige beest van eetbare ‘materialen’

Winnen

Bij elke nieuwe doe-opdracht kun je een leuke attentie winnen. Aan het eind van elke week, op vrijdag om 12 uur, krijgen twee inzendingen, één in de categorie volwassenen en één in de categorie kinderen, een leuke attentie toegestuurd. De winnaars vind je dan op deze pagina.

Spelregels

Deel je creatie op Instagram of Facebook en tag ons er in (@groningermuseum) en gebruik de hashtags #doenenmaken, #groningermuseum, #candybeetle, #snoepkever. Zorg je ervoor dat je account openbaar is, dus niet achter een slotje? Of zet je foto in de comments onderaan de berichten die we over de doe-tips delen. Zo vinden we je gemakkelijk terug.

Niet op social media? Geen nood, je kunt je creatie ook mailen naar webmaster@groningermuseum.nl.

Help ik ben nog niet klaar!

Is de opdracht van die week al afgelopen, maar vind je de opdracht toch nog leuk om te doen, dan kun je je foto alsnog opsturen en dan plaatsen wij het op deze pagina.

Achtergrond - Willem Kolvoort

In de posters van Willem Kolvoort verstoppen zich allerlei kriebelbeestjes, zoals de Candybeetle. We vroegen hem hoe de Candybeetle is ontstaan:

Ok, het verhaal van de snoepkever in het kort...

In 2015 heb ik een kunst en muziekproject gedaan samen met uitgeverij Philip Elchers, 'Where The Candybeetle Dwells...'. Een paar jaar daarvoor in 2011/12 had ik samen met de uitgever een idee uitgewerkt. 11 bands en artiesten zouden een nieuw nummer maken met mijn 11 tekeningen als inspiratie. Eigenlijk het tegenovergestelde van wat ik met mijn posters doe. In plaats van dat ik met hun muziek en teksten een poster ontwerp draai ik het om en laat artiesten iets nieuws maken op mijn tekeningen.

Mijn tekeningen vormden een beeldverhaal in zwartwit met de snoepkever als hoofdpersoon. Het verhaal speelt zich ergens af op een eiland. De bands hebben er teksten en muziek bijgemaakt, het verhaal als het ware ingekleurd.

Het woord snoepkever had mijn jongste dochter Tove ooit bedacht voor lieveheersbeestjes. Omdat het een Engelstalig project was met ook buitenlandse artiesten heb ik het vertaald naar Candybeetle!

De uitgave is een boek geworden met in de achterflap een elpee met alle nummers! In 2015 gepresenteerd in Vera met 7 van de 11 bands.

Omdat het voor mij zo'n mooi 'character' is gebruik ik de Candybeetle nog regelmatig, samen met de andere hoofdpersonen zoals de vleeruil, om beelden en cartoons te maken waarin hij voorkomt.’

De tentoonstelling Willem Kolvoort – Posters voor Vera hangt op dit moment in de ovale zaal het museum, maar is helaas niet te zien.

De plaat en inkijkexemplaar ligt ook in de museumwinkel. Na de quarantaine weer verkrijgbaar.