Zomerse doe-opdracht 2: Maak je eigen huisorkest

Kinderambassadeurs testen tentoonstelling
Kinderambassadeurs testen tentoonstelling © Siese Veenstra

De Kinderbiënnale stopt niet in het museum!

Eindelijk, de zomer is aangebroken! Om te vieren dat je het museum weer mag bezoeken hebben we opdrachten bedacht, waarmee je je deze zomer niet gaat vervelen. Deze creatieve opdrachten zijn voor alle leeftijden en het hele gezin! Maak kennis met de kunstwerken en kunstenaars in de Kinderbiënnale. Zo staan er onder meer een huisorkest, kleurplaat, zoekopdracht en lantaarn op het programma

De Kinderbiënnale is een grote interactieve tentoonstelling door kinderen, voor iedereen. Bezoek het museum en kom maken, doen en verwonderen! Lees hier meer over de Kinderbiënnale.

Zomerse doe-opdracht 2: maak je eigen huisorkest

Chantalla Pleiter maakt graag kunstwerken waar geluiden in zitten. In de Kinderbiënnale staat haar Orkestontdekker. Een kunstwerk waarbij je door samen te werken verschillende instrumentgeluiden uit een orkest kan ontdekken. Ontdek nu verschillende geluiden in je eigen huis en maak je eigen huisorkest!

Stap 1: Het onderzoek

Ga op zoek in je huis, schuur, tuin of kamer naar voorwerpen waar je geluid uit kunt halen. Hoe klinkt bijvoorbeeld een plastic of papieren zak die je verfrommelt? Een kussen dat ploft op de grond? Water in een glas of een gieter? Een potlood dat krast op een steen? Je kan het zo gek niet bedenken! Ga op onderzoek en probeer het uit.

Stap 2: Maak een selectie

Heb je een mooie selectie van geluiden? Leg dan de voorwerpen bij elkaar en maak er een opstelling van. Probeer net zoals in een orkest de geluiden bij elkaar te zetten. Bijvoorbeeld de harde & schelle of de zachte & gedempte geluiden bij
elkaar. Je kan ook de ‘water’ geluiden bij elkaar zetten, of de ‘buiten’ geluiden die je in de tuin hebt gevonden.

Stap 3: Ga componeren

Bedenk nu met deze geluiden een ritme en componeer zo je eigen orkestgeluid. Heb je een favoriet nummer, waar je nu graag naar luistert? Probeer dan mee te spelen met de geluiden
van je eigen Huisorkest!

Stap 4: Tevreden?

Tevreden met je kunstwerk van afvalmateriaal? Maak een foto en stuur het naar webmaster@groningermuseum.nl dan zetten we je kunstwerk op de site!

Tevreden met je kunstwerk? Maak een foto en stuur het op naar webmaster@groningermuseum.nl en misschien zetten we jouw kunstwerk wel op onze website. Of stuur het naar #groningermuseum op Instagram of Facebook

Win leuke Kinderbiënnale spullen!

Bij elke nieuwe doe-opdracht kun je een leuke attentie winnen. Op donderdagmiddag na 12 uur, laten we weten welke inzending, een leuke attentie krijgen toegestuurd. De winnaars vind je dan op deze pagina.

De spelregels

- op vrijdagmiddag plaatsen we een nieuwe opdracht op de website, Facebook en Instagram

- post je creatie altijd vóór donderdag 12 uur op Instagram of Facebook, of mail het ons.

- op vrijdagochtend maken wij bekend wie er heeft gewonnen.

- Hele zomer (stopt eind augustus)

Help! Ik ben nog niet klaar

Is de winactie al afgelopen, maar vind je de opdracht toch nog leuk om te doen, dan kun je je foto alsnog opsturen en dan plaatsen wij het op deze pagina.

Wanneer vrijdag 30 juli t/m donderdag 5 augustus
Waar Thuis