Meer over de gestolen 'Lentetuin' van Van Gogh

vrijdag 26 maart 2021
Vincent van Gogh, Lentetuin, de pastorietuin te Nuenen in het voorjaar
Vincent van Gogh, Lentetuin, de pastorietuin te Nuenen in het voorjaar © Groninger Museum, bruikleen van Gemeente Groningen

Op 30 maart 2020 werd ons schilderij Lentetuin, de pastorietuin te Nuenen in het voorjaar van Vincent van Gogh gestolen uit Museum Singer Laren. Op 12 september 2023 is het schilderij van Vincent van Gogh na veel nationale en internationale inspanningen weer teruggevonden.

Het schilderij van Vincent van Gogh behoort tot de highlights van de collectie van het Groninger Museum.

Hoe ontstond het werk eigenlijk? Wat is dat voor kerkje in de achtergrond? Waarom schilderde Van Gogh deze lentetuin in Nuenen? Had van Gogh een atelier?
Met foto’s van pentekeningen en fragmenten uit van Gogh’s brieven geven we je een kijkje in de keuken van deze beroemde kunstenaar.

Voor dit project werkt het museum samen met het Van Gogh Museum in Amsterdam. Senior researcher Teio Meedendorp brengt met interessante weetjes en feiten het schilderij tot leven.