Samen naar het museum

maandag 16 december 2019

Je hoeft je niet te vervelen in de kerstvakantie, want het Groninger Museum is bijna elke dag open en er is van alles te doen en te zien.
Ontvlucht de winterkou, neem de (klein- of buur) kinderen mee en kom naar hartenlust schilderen, weven en kleuren in het inloopatelier. Speciale vakantieactiviteit: kaarten maken voor de feestdagen.
Of doe mee met een rondleiding: de theatrale rondleiding Mendini & Kleur is heel geschikt voor families.
Met de Speurneuzenspeurtocht ga je zelfstandig op avontuur door het museum en leer je gaandeweg van alles over het museum en de kunstwerken.

Let op: op eerste kerstdag (25 december) en 1 januari is het museum gesloten.
Plan hier je bezoek >>

Rondleiding voor de basisschool
Rondleiding voor de basisschool © Foto: Siese Veenstra

Familierondleidingen voor de allerkleinsten

Ook aan de allerkleinsten is gedacht deze kerstvakantie: een theatrale rondleiding door het museum! Museumdocenten in kostuum zullen zorgen voor een onvergetelijk, vermakelijk museumbezoek voor de kleintjes. De theatrale familierondleidingen vinden plaats in beide weekenden van de kerstvakantie.

Zelf doen en maken
Zelf doen en maken © Foto: Siese Veenstra

Open atelier

Klein of groot, het maakt niet uit hoe oud je bent, in het atelier kun je elke dag van 11:00 tot 16.45 uur je creativiteit de vrije loop laten:

• Maak je eigen feestkaarten;
  • Weef een kunstwerk, geïnspireerd op de pixels in het werk van Peter Struycken;
  • Ontwerp je eigen creatie van vouwstenen;
  • En wat is er fijner dan lekker vrij schilderen.
Speurneuzenspeurtocht

Voor de kleine avonturiers is er de Speurneuzenspeurtocht. Kinderen kunnen zelf op ontdekkingsreis en leren zo het museum spelenderwijs kennen. Het gratis Speurneuzen boekje staat vol met activiteiten waar kinderen in het museum zelfstandig mee aan de slag kunnen.
Haal een Speurneuzenboekje en potloodjes op bij een van de infobalie's en begin aan het avontuur!

Praatjesmakers in het Groninger Museum
Praatjesmakers in het Groninger Museum © Foto: Siese Veenstra

Praatjesmakers

Ben jij ze al eens tegengekomen in het museum? Praatjesmakers zijn er om met je in gesprek te gaan over de kunst in de tentoonstellingen. Je hoeft hiervoor geen verstand van kunst te hebben; de praatjesmakers stellen je algemene vragen als: 'Wat zie je?', 'Passen de kunstwerken eigenlijk wel bij elkaar?' en 'Waar doet dit beeld je aan denken?'.
Met hen kun je een goed, gezellig gesprek hebben tijdens je museumbezoek!

Je komt de praatjesmakers tegen in de kerstvakantie op:

• zondag 22 december
  • maandag 23 december
  • zaterdag 28 december
  • zondag 29 december
  • donderdag 2 januari
  • zaterdag 4 januari
  • zondag 5 januari
Ontdekkingsruimte door Jaime Hayon
Ontdekkingsruimte door Jaime Hayon © Jaime Hayon

Ontdekkingsruimte

In de ontdekkingsruimte kun je met allerlei leuke ontdek-activiteiten aan de slag, maak puzzels van Mendini, Jeff Koons en De Ploeg, experimenteer met magneetborden en kralenplanken, decoreer je eigen stoelk en nog veel meer!