Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring

Naar hoofdinhoud

Stones Unzipped: De stijl van The Stones

vrijdag 1 januari 2021
De stijl van The Stones
De stijl van The Stones © Siese Veenstra

De stijl van The Stones

“Het beeld dat je van jezelf geeft, is heel belangrijk. Musici zeggen altijd dat het alleen om de muziek gaat. Dat is natuurlijk onzin. Het gaat om wat je draagt, hoe je eruit ziet, hoe je je opstelt… al die dingen.” Mick Jagger

Als één ding duidelijk is als je naar ‘The Rolling Stones – Unzipped’ komt kijken is dat het bij The Stones om zoveel meer gaat dan alleen de muziek. Zo hebben kunstenaars, cineasten en modeontwerpers voor een groot deel bijgedragen aan het imago van The Stones. Maar, zo zeggen bijvoorbeeld modeontwerpers Anne Sui en Tommy Hilfiger, ze lieten zich niet ontwerpen. Ze ontwierpen zichzelf. En de ingehuurde kunstenaars en vormgevers mochten het verder afmaken. Lees meer over de stijl van The Stones in dit artikel.

The Rolling Stones Unzipped
The Rolling Stones Unzipped © Siese Veenstra

Onder stijl valt niet alleen wat de band droeg, maar ook
waar ze het droegen en hoe ze op de foto gezet werden. Zo ontstonden momenten die onder een groot publiek weerklank vonden. In de jaren zestig kocht de band kleding in winkels aan Carnaby Street en Kings Road, en dan met name in Granny Takes a Trip, een van de eerste “lifestyle”-winkels die de mogelijkheid bood tot kleding kopen, high worden, naar muziek luisteren en kunst bezichtigen. Naarmate de band bekender werd en vaker op de foto werd gezet, vormden de leden steeds frequenter de basis voor nieuwe trends – fans die precies dezelfde kleding wilden dragen. Op de ochtend na de uitzending Ready Steady Go van 27 mei 1966, waarin Mick een militair jacket van een grenadier droeg, stond de rij met klanten op zoek naar hetzelfde jasje wel tot om de hoek van de straat.

“De zalen waarin we optraden werden groter en ik begreep dat we dus ook een groter statement moesten maken. Als je voor duizend mensen optreedt, kunnen ze je goed zien. In een arena, voor vijftien duizend mensen, moet je je meer laten gelden. Dan moet je een silhouet hebben, en een kleur.” Mick Jagger

Tegen het einde van de jaren zestig werkte de steeds beroemder wordende band voor hun tours samen met ontwerpers als Ossie Clark en Giorgio di Sant’Angelo. De band kleedde zich steeds uitgesprokener en doelgerichter. De groep reisde de wereld over voor optredens en ontmoette zo kunstenaars, ontwerpers en sociale en politieke persoonlijkheden die zich tot hun muziek aangetrokken voelden en hun rebelse karakter deelden. De band was zowel bewust als onbewust verantwoordelijk voor enkele cruciale momenten in onze culturele geschiedenis, mede door de versmelting van de zogenaamde hoge en lage cultuur en de politiek.

Ahmet Ertegun, toenmalig hoofd van Atlantic Records, betrok de band in de “high society” en gaf uitbundige en decadente feesten waarop mensen als Leonard Bernstein, Andy Warhol, Woody Allen, Tennessee Williams en Oscar de la Renta vaak te gast waren. Tijdens een zo’n feest op het dak van het St. Regis verklaarde Bob Dylan: “It’s all encompassing, it’s the beginning of cosmic consciousness.”(NY Times 1972).

De stijl van The Stones
De stijl van The Stones © Siese Veenstra

Mode ontwerpers over The Stones en hun kleding:

“Net als alle andere belangrijke mode-iconen wil Jagger er nooit uitzien zoals hij er al eerder heeft uitgezien of iets dragen wat hij al eens heeft gedragen. Hij verandert voortdurend zijn kapsel en haar lengte. Elke keer als je hem ziet, is hij in beweging, wat weer verwachtingen oproept over het volgende.”

- Tommy Hilfiger  (Amerikaanse modeontwerper die sinds 1985 z’n eigen merk heeft)

 “Ik was een keer ’savonds in Micks huis in Londen. Ik ontwierp de kleren voor de tournee van ’69. Het belangrijkste kostuum dat ik voor hem maakte was half zwart en half rood met een zwarte en een rode strook. Het werkte meestal zo: Mick belde, en dan zei hij: “Kom langs vanavond, dan doen we de kostuums.” Hij zette dan de muziek op die tijdens de tournee zou worden gespeeld en hij danste en zei: “Ik wil dit doen en dat doen,” en samen evolueerden we dan min of meer onze ideeën voor de kostuums.” 

- Ossie Clark  (een Engelse modeontwerper die een belangrijke figuur was in de Swinging Sixties-scene in Londen en de mode-industrie in die tijd)

“Toen ik de band voor het eerst zag, wist ik meteen dat ze anders waren. Ze waren de tegenpolen van de andere bands uit die tijd, zoals de Beatles, die uniforms droegen. In stilistisch en muzikaal opzicht was niets aan de Stones uniform. Ik was gek op hun individualiteit. De eigenzinnigheid van een band met een dandy als drummer, een flamboyante, kameleonachtige zanger en een gitarist die de grootste rockster aller tijden is. Ze hadden allemaal een eigen verhaal.”

- John Varvatos (Amerikaanse eigentijdse ontwerper van herenkleding)

“Voor mijn generatie was rock-‘n-roll de standaard voor alles wat cool was. De soundtrack van onze levens. Alles waar we aan dachten en waar we mee bezig waren, had te maken met muziek en rock-sterren. Ik zie Keith Richards als de belichaming van alles wat een rockster zou moten zijn. Toen ik in de jaren zeventig naar New York verhuisde, kwam je elke dag vier of vijf lookalikes van Keith tegen. Ik was op een avond in een club toen er iemand binnenkwam, en ik dacht: daar heb je weer zo’n gast die op Keith wil lijken. Maar het was Keith zelf, in een satijnen pak met zwarte witte strepen. Hij is op en top een outlaw.”

- Anna Sui (Amerikaanse mode-ontwerper die werd uitgeroepen tot een van de ‘top 5 mode-iconen van het decennium’)