Reizende tentoonstelling

Joris Laarman Lab

Design in the Digital Age

Joris Laarman Lab

Van meubels gemaakt door algoritmen tot designs die tot leven werden gewekt door robots: het werk van de Nederlandse ontwerper Joris Laarman tart de grenzen van kunst, wetenschap en technologie. Joris Laarman Lab: Design in the Digital Age is de eerste Amerikaanse solotentoonstelling van Joris Laarman's innovatieve oeuvre.

Meubels gegenereerd door slimme algoritmes, een levende lampenkap van genetisch gemodificeerde cellen met het lichtgevende gen van een vuurvliegje, de eerste open source 3d te printen stoel ter wereld, een robotarm die een metalen bank in de lucht last, een tafel geassembleerd uit 1.2 miljoen voxels. Dit zijn maar een paar voorbeelden van het wonderbaarlijke werk van ontwerper/uitvinder/ kunstenaar Joris Laarman (Borculo, 1979). Laarman is een van de opvallendste ontwerpers van dit moment. In zijn lab in Amsterdam speelt hij met de mogelijkheden die opkomende technologieën bieden, nu en in de toekomst. Samen met ingenieurs, programmeurs en ambachtslieden experimenteert hij op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie, waarbij het maakproces vaak net zo vernieuwend is als het eindresultaat.

Hij studeerde in 2003 af van de Design Academy in Eindhoven met de rococo Heatwave, een radiator die door zijn decoratieve vorm hitte beter verspreidt dan een standaard versie. Verschillende spraakmakende ontwerpen zoals de beroemde Bone Chair, gebaseerd op de algoritmes van de groei van botten, volgden. Veel ontwerpen vonden hun weg naar prestigieuze collecties van onder meer het MoMA, Victoria en Albert Museum en het Centre Pompidou. Esthetiek, verbeelding, high tech en wetenschap komen samen in deze eerste grote solotentoonstelling die zowel vroeg, recent als nieuw werk laat zien.

Museum of Fine Arts (Houston, USA)24 juni 2018 - 16 september 2018
Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum