Reizende tentoonstelling

Van Gauguin tot Toorop

Groninger Museum te gast

Architect en kunstverzamelaar Reurt Jan Veendorp had oog voor kwaliteit en wist werken te verkrijgen van belangrijke kunstenaars. In zijn verzameling speelt de natuur, en het gevoel dat een kunstenaar daarin legt, een belangrijke rol.

Deze collectie van het Groninger Museum is deels vergelijkbaar met de collectie van Paul Arntzenius in Museum Gouda. In beide verzamelingen is Willem Tholen bijvoorbeeld goed vertegenwoordigd. Er zijn echter ook verschillen, zo bevat de verzameling uit Groningen meer moderne schilderijen. In Museum Gouda zijn onder meer te zien: Paul Gauguin, Odilon Redon, Mathijs Maris, Jan Toorop, Floris Verster en Jan Mankes.

Een deel van de Arntzenius-collectie van Museum Gouda verhuist voor een half jaar naar Groningen, met de tentoonstelling: ‘Van Courbet tot Israëls, Museum Gouda te gast’.

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door de Vereniging van Goudse Museumvrienden.