Expo in de Menkemaborg: klein maar fijn

Museum Menkemaborg, Menkemaweg 2, 9981 CV Uithuizen

Studeerkamer in de Menkemaborg
Studeerkamer in de Menkemaborg © foto: Otto Kalkhoven
maandag 1 juni 2020 t/m donderdag 31 december 2020

De Menkemaborg is momenteel gesloten in verband met de door de Nederlandse overheid ingestelde maatregelen rondom Covid-19. We hopen je snel weer te mogen ontvangen.

Kleine meubelen en houten voorwerpen in de Menkemaborg

Het interieur en de objecten zijn zorgvuldig en deskundig door de eigen medewerkers gecontroleerd en schoongemaakt. De borg is heringericht voor het nieuwe thema ‘Klein maar fijn: kleine meubelen en houten voorwerpen in de Menkemaborg’.

De Menkemaborg is een volledig ingericht huis waar een beeld gegeven wordt van het wonen in de 18de eeuw. De familie Alberda van Menkema lijkt ieder moment binnen te komen lopen. Elk jaar wordt een ander thema gekozen, waarmee een andere kijk op het interieur en de voorwerpen erin wordt gegeven.

In 2004 stonden de grote kasten en kisten centraal. Dit jaar wordt meer informatie gegeven over de kleine meubelen en houten voorwerpen. In elke kamer van de borg zijn hiervan mooie voorbeelden te vinden. Het zijn meubelen die dienden als siervoorwerp of een praktisch doel hadden. In de 18de eeuw zijn deze kleine meubelen, zoals een commode of ladekast, een secretaire of schrijfmeubel, nieuw in het interieur. De inrichting van een kamer wordt daardoor ook anders en gezelliger.

1 maart - 30 september di - zo, 10.00 - 17.00u
1 oktober - 31 december di - zo, 10.00 - 16.00u