Tentoonstelling

Groninger Museum 150 jaar - Behind the Scenes

Poltrona di Proust, Alessandro Mendini
Nu t/m zondag 1 juni 2025

We nemen je mee achter de schermen

Wat komt er allemaal kijken bij het opzetten van een tentoonstelling? In de tentoonstelling Groninger Museum 150 jaar – Behind the Scenes krijg je een blik achter de schermen van het museum. Er zijn – naast de Lentetuin van Vincent van Gogh – veel meer mooie collectiestukken van onder meer Anton Corbijn, Iris van Herpen, Jeff Koons, Alessandro Mendini, Odilon Redon en Peter Paul Rubens te zien.

De tentoonstelling brengt alles aan het licht dat normaal niet te zien is voor bezoekers.

Hoe komt een collectie tot stand en hoe worden kunstwerken geconserveerd? Hoe worden ze vervoerd en hoe wordt dit gepresenteerd in het museum? Je krijgt niet alleen een antwoord op deze vragen, je kunt zelf aan Behind the Scenes meedoen. De tentoonstelling is interactief en vraagt ook iets van jouw creativiteit. Bepaal bijvoorbeeld zelf welke lijst of belichting je het beste bij een kunstwerk vindt passen.

Lentetuin voor het eerst weer te zien

In 2020 werd de Lentetuin van Vincent van Gogh gestolen uit Singer Museum Laren. Tot grote vreugde kwam het kunstwerk in 2023 weer boven water. Na onderzoek door restaurator Marjan de Visser in Depot Boijmans van Beuningen in Rotterdam is het schilderij in Behind the Scenes weer bij ons te zien.

150 jaar Groninger Museum: hoe het begon

Het Groninger Museum ontstond ruim 150 jaar geleden in een kamertje van het Groningse provinciehuis. Toen was dit nog een kleine collectie met allerlei ‘rariteiten’. In 1894 opende het Groninger Museum van Provinciale Oudheden echt haar deuren aan de Praediniussingel. Wie nu Groningen binnenkomt, kan niet om het kleurrijke en opvallende gebouw in het water heen. Sinds 1994 noemt het Groninger Museum het door Alessandro Mendini ontworpen gebouw haar thuis. Inmiddels is het geen klein kamertje meer, de collectie bestaat nu uit ruim 60.000 stukken en meer dan 200.000 mensen brengen jaarlijks een bezoek aan het museum.

Het verhaal van de Lentetuin van Van Gogh, Barbara Stok

Muurstrip over Van Goghs Lentetuin door Barbara Stok

Stripmaker Barbara Stok vertelt het complete verhaal van de Lentetuin van Vincent Van Gogh in een reuzengrote strip die in het museum komt te hangen, naast het werk van Van Gogh. Stok verbeeldt de reis van het schilderij op de muren van het museum; van het atelier in Nuenen tot terugkomst na de diefstal tot de uiteindelijke presentatie in het Groninger Museum. De strip is vanaf 29 maart te zien in het museum in de tentoonstelling 150 jaar Groninger Museum – Behind the Scenes.