Barbara Stok maakt muurvullende strip over Van Goghs Lentetuin

woensdag 20 maart 2024
Het verhaal van de Lentetuin van Van Gogh, Barbara Stok

Barbara Stok maakt muurvullende strip over Van Goghs Lentetuin

Stripmaker Barbara Stok vertelt het complete verhaal van de Lentetuin van Vincent Van Gogh in een reuzengrote strip die in het museum komt te hangen, naast het werk van Van Gogh. De strip is vanaf 29 maart te zien in het museum in de tentoonstelling 150 jaar Groninger Museum – Behind the Scenes.

Over Barbara Stok

Barbara Stok (1970) is voor deze opdracht benaderd door het museum en heeft er ruim twee maanden aan gewerkt. Zij is goed bekend met Vincent van Gogh. Haar beeldroman Vincent is in meer dan twintig landen verschenen. NRC noemt haar 'één van de belangrijkste stripmakers van Nederland'.

Lentetuin te zien met beschadigingen

In Behind the Scenes worden de voor- en achterkant van de Lentetuin getoond. Bezoekers kunnen het werk bekijken in de staat zoals het is teruggebracht na de diefstal, dus in beschadigde staat, met de krassen op het werk nog zichtbaar. In 2020 werd de Lentetuin, de pastorietuin te Nuenen in het voorjaar (1884) gestolen uit Museum Singer Laren dat het toen in bruikleen had van het Groninger Museum. Tot grote vreugde kwam het kunstwerk dankzij de inspanningen van kunstdetective Arthur Brand in 2023 weer boven water - in een IKEA-tas.

Behind the Scenes

De tentoonstelling brengt alles aan het licht dat normaal niet te zien is voor bezoekers. Hoe komt een collectie tot stand en hoe worden kunstwerken geconserveerd? Hoe worden ze vervoerd en hoe wordt dit gepresenteerd in het museum? Er zijn – naast de Lentetuin – veel meer mooie collectiestukken uit het museum te zien van onder anderen Anton Corbijn, Iris van Herpen, Jeff Koons, Alessandro Mendini, Odilon Redon, en Peter Paul Rubens.