Tentoonstelling

Rijk in Groningen

Borgen en Stadspaleizen 1600-1800

Rijk in Groningen (2017), Borgen en Stadspaleizen, 1600 - 1800
Rijk in Groningen (2017), Borgen en Stadspaleizen, 1600 - 1800 © Hanne van der Velde
zaterdag 27 mei 2017 t/m zondag 12 november 2017

Rijk in Groningen, Borgen en Stadspaleizen 1600-1800

Vooraanstaande Groningse families woonden in de 17e en 18e eeuw in borgen en stadspaleizen. De bewoners van de Ommelander borgen hadden vaak ook een groot huis in de stad, terwijl de rijke burgers van de stad buitenverblijven hadden in Haren of langs de diepen in de Veenkoloniën. Deze huizen zijn grotendeels verdwenen, maar de rijkdom is nog te zien in de voor deze tentoonstelling bij elkaar gebrachte afbeeldingen, schilderijen, bouwfragmenten, huisraad en andere bijzondere voorwerpen gemaakt door kunstenaars, zilversmeden, meubelmakers, houtsnijders en glas-in-loodschilders.

Groninger Museum Borgenexcursies
Naast de tentoonstelling in de stad, organiseerde het Groninger Museum ook een excursie naar een aantal Groninger borgen, zodat er ook in de provincie genoten kon worden van het prachtige erfgoed dat Groningen rijk is.

Tentoonstelling Rijk in Groningen:
Samenstelling: Egge Knol