Stad houdt stand - 350 jaar Groningens ontzet

Herdenkingsplaat 200 jaar Groningens Ontzet ontworpen door Otto Eerelman in 1872 Groninger Archieven
zaterdag 23 april 2022 t/m zondag 30 oktober 2022

Stad houdt stand - 350 jaar Groningens ontzet

1672 was voor Nederland een rampjaar. Het werd door vier landen aangevallen: op zee door Engeland, vanuit het zuiden door Frankrijk en vanuit het oosten door de Duitse vorst-bisschoppen van Münster en Keulen. Al snel was een groot deel van het land in handen van de vijand. Ook de stad Groningen werd wekenlang gebombardeerd, maar zij hield stand en op 27 augustus trokken de Duitsers stilletjes weg. Het behoud van de stad bleek een keerpunt in het rampjaar.
Tot op de dag vandaag wordt het Groningens ontzet op 28 augustus gevierd. De expositie bevat authentieke schilderijen, voorwerpen en documenten en zelfs kanonnen uit deze heroïsche strijd.

Luister naar de podcast 'Bommen Berend'

Het verhaal van de belegering en het ontzet van Groningen wordt verteld in de tiendelige podcast Bommen Berend. De imponerende opmars en de dramatische aftocht van de bisschop van Münster, alias Bommen Berend, vormen de rode draad in deze verrassende podcast. U maakt kennis met de vechtlustige bisschop en hoort hoe de stad stand kon houden.

Deze podcast is een samenwerking tussen het Groninger Museum en de Groninger Archieven. Vanaf zondag 26 juni verschijnt elke week een aflevering. De laatste komt op 28 augustus online, de dag waarop we van het 350ste Groningens ontzet vieren. Bommen Berend is te beluisteren op Spotify en via de website www.kaart1672.nl.

Bekijk hier alle activiteiten die dit jaar in Groningen worden georganiseerd