Lesprogramma UNFRAMED: Het slavernijverleden van Groningen

Onderwijsprogramma voor voortgezet en hoger onderwijs

Screenshot from Keloïd, short video by Faisel Saro, 2022
Screenshot from Keloïd, short video by Faisel Saro, 2022 © Faisel Saro

Lesprogramma UNFRAMED: Het slavernijverleden van Groningen

In de Erflaterszaal van het museum kijken rijke en machtige mensen uit de geschiedenis van Groningen vanuit hun schilderijlijst op ons neer. Wie van hen had te maken met het slavernijverleden in Groningen en op welke manier? Welke sporen van dit verleden zijn er te vinden in de collectietentoonstelling?

In de rondleiding gaan we samen op zoek naar getuigenissen uit het koloniale verleden van Groningen. En zien we dat het verleden nog altijd doorwerkt in het heden. Daarbij gaan we een confrontatie met ons eigen denken niet uit de weg.

Wil je met je klas naar deze rondleiding? Neem dan contact op met boekingen@groningermuseum.nl.

Dit programma kun je het hele jaar boeken.

Voor wie Voortgezet en hoger onderwijs
Duur rondleiding 1 uur
Prijs € 5 p.p.

Te boeken van dinsdag t/m vrijdag vanaf 10:00 uur.

Aandachtspunten voor docenten

De docent/begeleider is tijdens het bezoek aan het museum verantwoordelijk voor het handhaven van de orde. Indien nodig zal de museumdocent de docent op de handhaving van de orde aanspreken.

Helaas biedt het museum niet de mogelijkheid voor het nuttigen van meegebrachte etenswaren. Houd hier rekening mee in verband met een eventuele lunchpauze.

Begeleider Per 15 leerlingen mag er gratis een begeleider mee