Egge Knol neemt met tentoonstelling Uit de kunst afscheid van Groninger Museum

maandag 20 maart 2023
Elisabeth Geertruida Wassenbergh, Zelfportret, 1754

Egge Knol neemt met tentoonstelling Uit de kunst afscheid van Groninger Museum

In de achttiende en negentiende eeuw waren zij gewaardeerde kunstenaars, wonnen zij prijzen en hing hun werk in de Groninger woningen aan de muur. Jaren later raakte hun werk uit de mode en werden ze door kunsthistorici weggezet als amateurs. Maar in de tentoonstelling van conservator Egge Knol krijgen deze uit de kunst geraakte vrouwen weer het podium dat ze verdienen. Uit de kunst - Vrouwelijke Groninger Kunstenaars, 1700-1900 is te bekijken in het Groninger Museum van 25 maart t/m 17 september 2023.

Over Uit de kunst
De tentoonstelling Uit de kunst toont negen Groninger vrouwen, die in de achttiende en negentiende eeuw kunst maakten. In de schijnwerpers staan onder andere schilderijen en tekeningen van Elisabeth Geertruida Wassenbergh, Albarta ten Oever, Geesje Mesdag-van Calcar, Henriëtte Guillemina Wolthers-Brockes en Hillegonda Adriana Meurs-Sibinga. De meeste vrouwen waren afkomstig uit welgestelde kringen. Door deelname aan exposities positioneerden zij zich als kunstenaar en traden zij uit de huiselijke sfeer. Hun werk en daarmee ook zijzelf stonden bloot aan de kritische blik van bezoekers. De kunst van deze vrouwen deed er in hun omgeving toe, heeft kwaliteit en wordt daarom in deze expositie voor het voetlicht gebracht.

Afscheid conservator Egge Knol
Uit de kunst is samengesteld door Egge Knol. Na bijna dertig jaar neemt hij afscheid van het Groninger Museum als conservator Groninger cultuurgeschiedenis.