Esther Moesker, zakelijk directeur Groninger Museum, neemt afscheid

vrijdag 15 maart 2024
Groninger Museum
Groninger Museum © Foto: Erik en Petra Hesmerg

Esther Moesker, zakelijk directeur, neemt per 15 april 2024 afscheid van het Groninger Museum. Zij is sinds 2020 werkzaam bij het museum waar zij als zakelijk directeur de opdracht had om de organisatie verder te professionaliseren en nieuwe partners aan het museum te verbinden. Moesker heeft een centrale rol gespeeld in het optimaliseren en borgen van de bedrijfsvoering binnen het museum. Door het aangaan van nieuwe samenwerkingen zijn er onder andere veel fondsen vrijgekomen en is het museum meer herkenbaar en bereikbaar geworden in de verschillende netwerken. Onder haar leiding heeft de organisatie significante vooruitgang geboekt en is het moment aangebroken om afscheid te nemen.

Esther Moesker: "De afgelopen jaren heb ik samen met de collega's, gemeente, provincie, Raad van Toezicht en externe partners kunnen werken aan het versterken van de basis van de culturele en maatschappelijke rol van het Groninger Museum. Ik ben trots op wat we bereikt hebben en er ligt nu een stevig fundament waar het museum mee verder kan. Dank voor alle waardevolle samenwerkingen. Ik zie nu uit naar een nieuwe uitdaging.“

Andreas Blühm, algemeen directeur: “Ik heb ruim drie en half jaar uitstekend met Esther samengewerkt. De uitdagingen waren enorm en de geboekte vooruitgang is groot. Ik betreur en respecteer het besluit en we zijn haar voor haar tomeloze inzet zeer dankbaar.”

Jacques Wallage, voorzitter raad van toezicht Groninger Museum: “Namens de raad van toezicht wil ik Esther bedanken voor haar grote en waardevolle bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het museum. Misschien niet altijd zichtbaar voor het grote publiek maar essentieel voor het toekomstbestendig zijn van het museum. Onder haar leiding heeft de organisatie belangrijke stappen gezet in het verder professionaliseren. We hebben haar betrokkenheid, energie en bevlogenheid zeer gewaardeerd."