Groninger Museum koopt glas-in-loodraam aan van ontwerpstudio Hipgnosis

woensdag 17 april 2024
Hipgnosis Studio, The Dark Side of the Moon, glas-in-loodraam, 2003, foto: Niels Knelis

Uniek glas- in- loodraam van ontwerpstudio Hipgnosis aangekocht door het Groninger Museum. Het raam, waarvan slechts twee ter wereld zijn, is door Hipgnosis vormgever en oprichter Aubrey Powell aangeboden. Door de steun van het Groninger Museum salon is het nu permanent te bewonderen in het museum.

De eerste grote overzichtstentoonstelling The Art of Hipgnosis: Pink Floyd, Led Zeppelin, Genesis, Paul McCartney, Peter Gabriel & 10cc was begin 2023 te zien. De aankoop komt voort uit deze tentoonstelling in het Groninger Museum in 2023.

Vanaf de jaren 70 hingen miljoenen tienerkamers vol met de door Hipgnosis ontworpen albumcovers van grote internationale artiesten. Eén van de meest bekende covers is die van de LP The Dark Side of the Moon van Pink Floyd. Dit album vierde in 2023 haar vijftigjarige jubileum.

In 2003 zijn er naar aanleiding van het dertigjarige jubileum door Hipgnosis twee glas-in-loodramen gemaakt met het motief van het Dark Side of the Moon-prisma. Foto’s van deze ramen werden onderdeel van de ‘anniversary box set’.

Het Hipgnosis glas in lood raam is nu permanent te zien in het Groninger Museum.