Groninger Museum verlengt tentoonstelling Mondo Mendini

woensdag 27 mei 2020
Zaalfoto Mondo Mendini
Zaalfoto Mondo Mendini © Heinz Aebi

De tentoonstellingen in het Groninger Museum, waaronder de laatste tentoonstelling van architect Alessandro Mendini, worden verlengd. Het museum geeft hiermee bezoekers de kans alsnog de exposities te komen bekijken. Vanaf 1 juni 2020 zal het Groninger Museum weer open zijn voor bezoekers. Tickets zijn vanaf 25 mei online verkrijgbaar via groningermuseum.nl/tickets.

Mondo Mendini – De wereld van Alessandro Mendini, zou te zien zijn tot en met 5 mei maar is verlengd tot en met 30 augustus 2020. Kort voor zijn overlijden in 2019 selecteerde de hoofdarchitect van het Groninger Museum, Alessandro Mendini, niet alleen tientallen van zijn eigen revolutionaire ontwerpen, maar ook werk van vele andere kunstenaars en ontwerpers. Mondo Mendini is een kleurrijke, visueel overweldigende mix van beeldende kunst, design en architectuur, met werk van onder andere Paul Signac, Kazimir Malevich en Wassily Kandinsky.

En tóch staat de Martini – 75 jaar bevrijding in Groningen loopt tot 27 september 2020. Deze expositie geeft aandacht aan de oorlog, maar vooral aan de bevrijding. Objecten variërend van originele legervoertuigen uit de Tweede Wereldoorlog tot souvenirs die door Groningers jarenlang bewaard zijn, vormen een herinnering aan die indringende dagen. Authentieke filmbeelden en ooggetuigenverslagen brengen de sfeer van de oorlogsjaren en de bevrijding tot leven.

Liefhebbers van fotografie komen aan hun trekken bij Wat zullen de buren zeggen? – fotografie uit eigen collectie, met thema’s als diversiteit, maakbaarheid en identiteit. Een brede selectie van werk van toonaangevende fotografen als Erwin Olaf, Catherine Opie, Inez van Lamsweerde en David LaChapelle. Deze tentoonstelling is verlengd tot en met 4 oktober 2020.

Ook de expositie Drukker in oorlogstijd - H.N. Werkman en de Blauwe Schuit is te zien tot en met 4 oktober 2020. Vaderlandsliefde, volharding en hoop op een betere toekomst zijn veel voorkomende thema’s in de druksels van H.N. Werkman voor de Blauwe Schuit, een gezelschap dat werd opgericht aan het eind van 1940. Aan de hand van gebeden, psalmen, teksten uit de Joodse en Jiddische cultuur en moderne poëzie reageert het gezelschap op de bezetting.

De zeefdrukken van de Groninger kunstenaar Willem Kolvoort zijn te bewonderen tot en met 20 september 2020. De ontwerpen van de bekende posterdrukker van poppodium Vera in Groningen zijn speels, fantasievol en humoristisch. De eigenzinnige vormgeving is vaak brutaal, maar door het gebruik van dierenfiguren gaat er ook iets vertederends van uit.

Wall House # 2, dat door het Groninger Museum geprogrammeerd wordt, is ook weer open vanaf 1 juni.

De tentoonstelling Stranger Things – mode en design die deze zomer gepland stond is uitgesteld tot 2021, de exacte data daarvan worden later bekendgemaakt.

Museum vanaf 1 juni te bezoeken met online tickets
Vanaf 1 juni 2020 zal het Groninger Museum weer open zijn voor bezoekers. De openingsdata en -tijden blijven wel onder voorbehoud van de ontwikkelingen rond COVID-19. Het museum houdt zich aan de landelijke richtlijnen vanuit het RIVM en de Museumvereniging. Voorop staat dat het museum bezoekers veilig en gastvrij wil kunnen ontvangen. Bezoekers kunnen alleen online een ticket kopen voor een vast tijdslot en zij zullen in het museum vaste routes moeten volgen.