Groninger Museum versterkt door komst junior conservatoren

donderdag 30 september 2021
Foto: Gea Schenk

Groninger Museum versterkt door komst junior conservatoren

Het team conservatoren van het Groninger Museum is onlangs uitgebreid met de komst van Junior Conservator Groninger cultuurgeschiedenis Lieuwe Jongsma. Ook is de vierde Beringer Hazewinkel Conservator in Opleiding gekozen. Kunsthistorica Iris Steinmeijer werkt de komende twee jaar bij het Groninger Museum mee aan diverse projecten, waaronder de tentoonstelling JR: Chronicles.

Lieuwe Jongsma is momenteel werkzaam bij de Groninger Archieven als publieksadviseur en collectiebeheerder. Bij het Groninger Museum ligt zijn focus op de Groninger cultuurgeschiedenis, archeologie en kunstnijverheid. Jongsma kijkt er naar uit om met de collectie van het Groninger Museum de verhalen van Groningen te vertellen.

Iris Steinmeijer is aangetrokken als Conservator in Opleiding. Tijdens het twee jaar durende traject werkt ze mee aan diverse projecten. Ze deed ervaring op bij uiteenlopende tentoonstellingen naast haar studie aan Academie Minerva en haar master Kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Bij het Groninger Museum krijgt ze nu de kans om haar opgedane kennis en ervaring toe te passen.

Talentontwikkeling
Het Beringer Hazewinkel Conservator in Opleiding traject is in 2014 gestart en is een uniek talentontwikkelingsproject in Nederland. Recent afgestudeerde kunsthistorici van de Rijksuniversiteit Groningen krijgen een contract voor twee jaar om in het Groninger Museum werkervaring op te doen en eigen projecten te realiseren. De samenwerking is financieel mogelijk gemaakt door Stichting Beringer Hazewinkel.