Groninger Museum viert 75 jaar bevrijding met expositie En tóch staat de Martini

donderdag 27 februari 2020
En tóch staat de Martini!
En tóch staat de Martini! © Uitg. J. Niemeijer Groningen 1945, vormgeving: Rudo Menge

Kom ook naar de feestelijke openingsdag op 14 maart 2020!

Vanaf zaterdag 14 maart is de nieuwe expositie: En tóch staat de Martini – 75 jaar bevrijding in Groningen te zien bij het Groninger Museum. Bekijk originele legervoertuigen uit de Tweede Wereldoorlog en ook de souvenirs die door Groningers jarenlang bewaard zijn en die een herinnering vormen aan toen. Authentieke filmbeelden en ooggetuigenverslagen brengen de sfeer van de oorlogsjaren en de bevrijding tot leven.

De openingsdag op zaterdag 14 maart is gratis toegankelijk voor iedereen. Je bent van harte welkom!

De expositie herdenkt de oorlog en de bezetting in Stad en Ommeland. Verzet en collaboratie komen aan bod, net als de vervolging van de Joodse gemeenschap. Maar ook de persoonlijke verhalen van mensen die niet vervolgd werden en het liefst hun gewone leven wilden voortzetten worden verteld.

De blijdschap van de teruggewonnen vrijheid kwam tot uitdrukking in een groot aantal ‘bevrijdingsrokken’ of ‘Nationale Feestrokken’. Overal in Nederland maakten vrouwen in de jaren na 1945 zulke rokken, naar een idee van verzetsstrijdster Mies Boissevain. Ook in Groningen was er veel enthousiasme. Na een oproep van het Groninger Museum bleek dat veel rokken bewaard zijn. Bijna veertig ervan zijn in de tentoonstelling te zien.