Help het Groninger Museum: Geef jij ons 'beestje'een naam?

maandag 30 juli 2018

Grote dieren, kleine dieren, fantasiedieren, onderkruipsels, een kip zonder kop en een blauwe hond – ze zijn vanaf 24 november 2018 allemaal te zien in een tentoonstelling met werk uit eigen collectie. Het thema ‘dieren’ staat vast, maar de titel nog niet! Daarom doet het Groninger Museum een dringende oproep via facebook.com/groningermuseum aan alle woordkunstenaars: bedenk een titel voor deze tentoonstelling.

Onze dieren bivakkeren al een hele tijd in het museumdepot, maar worden speciaal voor deze tentoonstelling van stal gehaald. Zo zijn er de ontroerende hondenportretten van de Groninger schilder Otto Eerelman, koeien van de Haagse School, Mexicaanse papier-maché monsters van de familie Linares en Japanse prenten met paarden op het slagveld. Soms hebben de dieren een symbolische betekenis, vooral in de Aziatische cultuur, zoals de karper die, tegen de stroom inzwemmend, eigenschappen als moed, kracht en volharding symboliseert. Andere dieren lijken juist alleen om hun schoonheid te zijn afgebeeld. Kortom, de variatie is enorm!