Jubileumtentoonstelling Vrienden van het Groninger Museum

vrijdag 13 september 2019
'Safe Offering' Jelle Mastenbroek,  2019
'Safe Offering' Jelle Mastenbroek, 2019 © Aangekocht met steun van de Vrienden van het Groninger Museum

Al 40 jaar maakt de Vereniging van Vrienden van het Groninger Museum (VVGM) het jaarlijks mogelijk om een nieuwe aankoop te doen voor de museumcollectie. Ter ere van dit jubileum toont het museum vanaf zaterdag 14 september een selectie van deze aankopen. Met design, oude kunst en kunstnijverheid, moderne en hedendaagse kunst is het een expositie die de gevarieerde collectie van het Groninger Museum laat zien. De nieuwste aankoop van de Vrienden, een levensgrote spaarpot van kunstenaar Jelle Mastenbroek, is voor het eerst te zien.

Met ruim 1600 leden is de VVGM een van de grootste museale vriendenverenigingen van Nederland. De aanwinsten die mogelijk zijn gemaakt door de Vrienden, zijn allemaal verbonden met Groningen. Zo zijn er werken te zien van kunstenaars die zijn geboren of opgeleid in Groningen, maar ook bijvoorbeeld schilderijen die hebben toebehoord aan belangrijke families met Groninger roots.

Nieuwste aanwinst

Sommige tentoongestelde kunstwerken zijn speciaal voor het Groninger Museum gemaakt. Zo ook de nieuwste aanwinst: een muzikale pronkkast van Jelle Mastenbroek, getiteld Safe Offering. Na een bijdrage van 2 euro, 1 euro of 50 cent klinkt een melodie doordat het muntstuk onderweg naar de kluis tegen porseleinen serviesgoed aantikt. Zo sparen bezoekers met de Vrienden mee voor de aankoop van nieuwe kunstwerken.

De tentoonstelling Vrienden voor het leven – 40 jaar aankopen door de Vereniging van Vrienden
is tot en met zondag 5 januari 2020 te zien in het Groninger Museum.