Juliette van Uhm gestart als conservator in opleiding

donderdag 9 november 2023
Juliette van Uhm
Juliette van Uhm © Foto: Siese Veenstra

De vijfde Beringer Hazewinkel Conservator in Opleiding is geselecteerd. Kunsthistorica Juliette van Uhm werkt de komende twee jaar bij het Groninger Museum aan diverse projecten, waaronder de tentoonstelling Hoe Van Gogh naar Groningen kwam. Dit talentontwikkelingsproject wordt sinds 2014 door het museum en de opleiding Kunstgeschiedenis van de Rijksuniversiteit Groningen aangeboden.

Juliette van Uhm (Groningen, 1996) is gestart als de nieuwe Conservator in Opleiding bij het Groninger Museum. Na het afronden van haar master Kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen was zij werkzaam als Junior Onderzoeker bij het Van Gogh Museum. Haar masterscriptie over de introductie van de moderne kunst in Groningen in de jaren 1890, sluit naadloos aan op de tentoonstelling Hoe Van Gogh naar Groningen kwam, die vanaf november 2024 te zien zal zijn in het Groninger Museum.

Van Uhm: “Ik kijk ernaar uit om ervaring op te doen als conservator binnen een collectie die zo veelzijdig is als die van het Groninger Museum.”

Talentontwikkeling
Het Beringer Hazewinkel Conservator in Opleiding traject is in 2014 gestart en is een uniek talentontwikkelingsproject in Nederland. Recent afgestudeerde kunsthistorici van de Rijksuniversiteit Groningen krijgen een contract voor twee jaar om in het Groninger Museum werkervaring op te doen en eigen projecten te realiseren. De samenwerking is financieel mogelijk gemaakt door Stichting Beringer Hazewinkel.