JuniorClub viert de verjaardag van het Groninger Museum

Junior Club viert 150ste verjaardag Groninger Museum
Junior Club viert 150ste verjaardag Groninger Museum © Siese Veenstra

JuniorClub viert de verjaardag van het Groninger Museum

Op zondag 25 februari 2024 vierden wij een belangrijke mijlpaal: precies 150 jaar Groninger Museum. In 1894 opende het museum zijn deuren voor het eerst als het 'Groninger Museum van Provinciale Oudheden', in een gloednieuw gebouw aan de Praediniussingel in Groningen, ontworpen door Rijksbouwmeester C.H. Peeters.

Het museum is inmiddels alweer 30 jaar gevestigd in het iconische gebouw, ontworpen door Alessandro Mendini, en is een onmiskenbaar kenmerk van de stad Groningen geworden. Om deze speciale gelegenheid te vieren, staan er dit jaar verschillende activiteiten op het programma.

Feestje! Taart met kinderen van de JuniorClub

Een verjaardag moet natuurlijk gevierd worden! Daarom werd voor de JuniorClub – de jeugd heeft de toekomst - speciaal ontvangen om het jubileum te vieren. Geen feest is compleet zonder taart, dus de kinderen kregen ook een gebakje. Als je nu lid wordt van de JuniorClub krijg je een speciaal cadeau: de jubileumeditie van de clubmastcotte Qee in sleutelhangervorm.

Jubileumtentoonstelling Behind the Scenes

Vanaf vrijdag 29 maart krijgen bezoekers de kans om achter de schermen van het museum te kijken in de tentoonstelling Groninger Museum 150 jaar – Behind the Scenes. Hoe ontstaat een collectie en hoe worden kunstwerken bewaard? Hoe worden ze vervoerd en gepresenteerd in het museum? Deze vragen worden niet alleen beantwoord, maar bezoekers kunnen ook zelf een kijkje behind the scenes nemen. De tentoonstelling is interactief en stimuleert de creativiteit van de bezoekers.

Lentetuin straks voor het eerst weer te zien

In 2020 werd het kunstwerk Lentetuin, de pastorietuin te Nuenen in het voorjaar (1884) van Vincent van Gogh gestolen uit het Singer Museum in Laren. Tot grote vreugde werd dit kunstwerk in 2023 teruggevonden. Na onderzoek door restaurator Marjan de Visser in Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, is de Lentetuin weer te bewonderen in de tentoonstelling Groninger Museum 150 jaar - Behind the Scenes in het Groninger Museum.

Groninger Museum 150 jaar - Behind the Scenes is te zien vanaf 29 maart 2024.