Keti Koti: 1 Juli gratis naar het Groninger Museum

donderdag 30 juni 2022
Gerbrandus van der Haven Gevel van het woonhuis van Jan Albert Sichterman

Morgen, 1 juli, vieren we in Groningen met Keti Koti de afschaffing van de slavernij. De binnenstad van Groningen verandert in een groot festivalterrein: op allerlei locaties worden activiteiten georganiseerd. Het Groninger Museum is één van de deelnemende locaties en bezoek je daarom gratis!

Op 1 juli 1863 schafte het Koninkrijk der Nederlanden met de Emancipatiewet de slavernij af in de toenmalige koloniën Suriname en de Nederlandse Antillen. De afschaffing van de slavernij wordt elk jaar op 1 juli gevierd met Keti Koti, oftewel ‘ketenen gebroken’ in het Sranantongo: de Surinaamse taal.

Ook Groningen heeft een slavernijverleden. Dat wordt dit jaar uitgebreid belicht door de culturele manifestatie Bitterzoet Erfgoed.

Bitterzoet Erfgoed – Zwart in Groningen
Als onderdeel van Bitterzoet Erfgoed is in het Groninger Museum de expositie Zwart in Groningen te zien. De rijke en machtige mensen in Stad en Ommeland waren in de zeventiende en achttiende eeuw vaak betrokken bij slavernij overzee. Sommige leden van deze families lieten zich afbeelden met een zwarte bediende. De werken die te zien zijn in Zwart in Groningen getuigen van de Groningse betrokkenheid bij het slavernijverleden. Auteur Vamba Sherif schreef speciaal voor deze expositie een aantal korte verhalen, waarmee hij de zwarte mensen in de kunstwerken een stem wil geven. Kunstenaar Faisel Saro reflecteert in twee werken op de sporen die het slavernijverleden hebben achtergelaten in de zwarte gemeenschap.

Op 1 juli zijn alle Bitterzoet Erfgoed-tentoonstellingen in de stad gratis te bezoeken: in de Akerk, het GRID Grafisch Museum, het Groninger Museum, Museum aan de A en in het Universiteitsmuseum.

Je vindt het hele programma van de manifestatie op www.bitterzoeterfgoed.nl