Koningin Máxima opent Kinderbiënnale in het Groninger Museum

woensdag 26 mei 2021
Groninger Museum

Hare Majesteit Koningin Máxima opent dinsdagochtend 1 juni de Kinderbiënnale in het Groninger Museum. De eerste Kinderbiënnale van Nederland is een interactieve expositie met werk van kunstenaars uit binnen- en buitenland. Dertig kinderambassadeurs uit de provincie Groningen hebben meegewerkt aan de totstandkoming van de kunstwerken en de inrichting van de tentoonstelling.

De kinderen hebben in de aanloop naar de tentoonstelling onder andere meegewerkt aan het schrijven van informatie over de kunstwerken, hebben samen de inrichting bepaald en geleerd over marketing en hoe je een rondleiding geeft. Ook zijn de kinderen op atelierbezoek geweest bij de deelnemende kunstenaars.
Elk kunstwerk dat te zien is tijdens de Kinderbiënnale daagt uit tot interactie, participatie en creatie. Door te doen, te verwonderen en te maken worden bezoekers uitgedaagd om mee te bouwen, te ontdekken of te bewegen in een kunstwerk.

Koningin Máxima krijgt een rondleiding over de tentoonstelling en gaat in gesprek met de kunstenaars en de kinderambassadeurs.

In verband met de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus wordt de tentoonstelling vanaf 2 juni vooralsnog alleen opengesteld voor scholen uit de provincie Groningen. Na de heropening van de musea is de Kinderbiënnale tot en met 9 januari 2022 te bezichtigen voor publiek.

Tijdens de opening worden de algemeen geldende richtlijnen ter bestrijding van het coronavirus in acht genomen.