Kunstcolleges in het kader van het 25 jarig Groninger Museumgebouw

maandag 23 september 2019

De programmering van het Groninger Museum staat in oktober in het teken van de 25ste verjaardag van het markante museumgebouw. In deze maand, die bol staat van de feestelijke activiteiten, biedt het museum een collegereeks aan over een kwart eeuw Groninger Museum. De vier colleges zijn op vrijdagen van 10.30 tot 12.30 uur.

Programma

Interviewer en presentator Frénk van der Linden vertelt over Frans Haks, met wie hij goed bevriend was. Haks was 25 jaar geleden museumdirecteur en zonder hem zou het museum niet zijn wat het nu is. Van der Linden maakte samen met regisseur Eric Blom de documentaire Een eigen planeet, waarin de strijd voor de totstandkoming van het gebouw destijds en de manier waarop er nu wordt gewerkt, worden belicht.

Conservator Ruud Schenk vertelt over Mondo Mendini – De wereld van Alessandro Mendini. Vanaf 12 oktober 2019 tot en met 5 mei 2020 is deze tentoonstelling te zien, die de beroemde ontwerper en hoofdarchitect van het museumgebouw vlak voor zijn overlijden samenstelde. Schenk vertelt als projectleider over Mondo Mendini en het veelzijdige oeuvre van de Italiaanse designer. Aansluitend volgt een rondleiding door een museumdocent.

Daarnaast spreken museumdirecteur Andreas Blühm en conservator Mariëtta Jansen over het aankoopbeleid van het Groninger Museum. Steven Kolsteren, hoofd educatie en al bijna 40 jaar in dienst van het Groninger Museum, vertelt over 25 jaar museumgebouw.

Data 4 t/m 25 oktober 2019
Tijd vrijdagochtend, 10.30 – 12.30 uur
Prijs €75,- per reeks. Voor Vrienden van het Groninger Museum geldt 10% korting.
Locatie Auditorium Groninger Museum
Inschrijven Inschrijven kan via tickets.groningermuseum.nl. Deelnemers ontvangen een persoonlijke bevestiging.

Het programma en de tentoonstelling rond de viering van 25 jaar Groninger Museumgebouw worden mede mogelijk gemaakt door GasTerra en Gasunie.