Kunstenaars onderzoeken ‘thuis’ in Wall House #2

woensdag 17 april 2024
Wall House #2 | Foto Niels Knelis Meijer

Kunstenaars onderzoeken ‘thuis’ in Wall House #2

Wall House #2 opent nieuwe tentoonstelling Thuis. Wall House #2 is een wereldberoemd gebouw van architect John Hejduk gelegen aan het Groningse Hoornsemeer.

Over de kunstenaars

In het architectuuricoon zijn werken van drie kunstenaars Douwe Engels, Maartje Mulder en Marc van Vliet te zien. Zij geven invulling aan het begrip ‘thuis’ en wat dat voor hen betekent.

Marc van brengt met Bevingsstenen een ode aan huizen in het Groningse Overschild. Deze huizen, midden in het aardbevingsgebied, worden vrijwel allemaal gesloopt of ingrijpend versterkt. Van het puin dat vrijkwam bij de sloop maakte Van Vliet Bevingsstenen: herinneringen die te zien zijn in de tentoonstelling Thuis.

Ben jij je er altijd bewust van dat je met je handen benadrukt wat je zegt? Maartje Mulder raakte geïnspireerd door onbewuste handgebaren. Tijdens gesprekken legde ze met haar fototoestel deze handgebaren vast, waarvan ze later sculpturen van gips maakte. Zowel de foto’s als de sculpturen zijn te zien in Wall House #2.

Het werk van Douwe Engels is geïnspireerd op zijn verleden. Opgegroeid tussen twee culturen, Nederland en Brazilië, ervoer hij het contrast van zijn thuis. Als kind voelde hij zich niet thuis in Nederland en in Brazilië was hij een buitenlander. Door welk object voel jij je thuis? Help Douwe zich thuis te voelen en schrijf jouw object in Wall House op een briefje. De kunstenaar maakt van alle objecten een miniatuur, die hij in Wall House in zijn ‘thuis’ zet.

Over Wall House #2

Wall House #2 is behalve een interessant object voor architectuurliefhebbers een podium voor regionaal talent op het gebied van kunst en cultuur. Het werd in 2001 gebouwd als vakantiewoning. Sinds 2016 is de museumwoning, die in eigendom is van de Gemeente Groningen, in beheer van het Groninger Museum. Er worden verschillende tentoonstellingen en activiteiten georganiseerd. Buiten openingstijden is Wall House #2 op afspraak te bezoeken of te huren.

Wall House #2 is geopend tot november 2024.