Laatste kans voor exposities fotografie, bevrijding en H.N. Werkman

dinsdag 22 september 2020
Erwin Olaf, Pearls, Sabine (1986)

In de komende weken zijn drie tentoonstellingen voor het laatst in het Groninger Museum. En toch staat de Martini – 75 jaar bevrijding in Groningen is nog tot en met 27 september te zien. Een week later, op 4 oktober, eindigt de fotografietentoonstelling Wat zullen de buren zeggen? en loopt ook de expositie Drukker in oorlogstijd – H.N. Werkman en de Blauwe Schuit af. De presentaties maken plaats voor The Rolling Stones – Unzipped.

En toch staat de Martini – 75 jaar bevrijding in Groningen
Na vijf jaar oorlog, waarin veel Joodse Groningers waren weggevoerd en vermoord, verzetsstrijders gemarteld, gevangen genomen en gefusilleerd, bommen op de stad vielen en enorme schaarste heerste, verdedigde de Duitse bezetter in april 1945 de stad Groningen hardnekkig. De Canadese overmacht had drie dagen van bittere gevechten nodig om de tegenstand te breken. Artilleriebeschietingen en grote branden resulteerden in een deels verwoeste Grote Markt en vernielde straten en huizen. Maar Groningen was daarna vrij. En tóch staat de Martini geeft aandacht aan de oorlog, maar vooral aan de bevrijding. Te zien tot en met 27 september.

Drukker in oorlogstijd - H.N. Werkman en de Blauwe Schuit
Vaderlandsliefde, volharding en hoop op een betere toekomst: dit zijn veel voorkomende thema’s in de druksels van H.N. Werkman voor de Blauwe Schuit, een gezelschap dat werd opgericht aan het eind van 1940. Aan de hand van onder andere gebeden, psalmen, teksten uit de Joodse en Jiddische cultuur en moderne poëzie reageert het gezelschap op de bezetting. Hendrik Werkman verzorgt bij al deze uitgaven de typografie, en de kleurrijke, soms zelfs uitbundige illustraties. De expositie Drukker in oorlogstijd - H.N. Werkman en de Blauwe Schuit is te zien tot en met 4 oktober.

Wat zullen de buren zeggen? – fotografie uit eigen collectie
Wat zullen de buren zeggen?
toont een brede selectie van werk van toonaangevende fotografen uit binnen- en buitenland uit de laatste 50 jaar. Thema’s als diversiteit, maakbaarheid en identiteit komen aan de orde met als overkoepelende vraag: waarom bekijken we onszelf steeds meer door de denkbeeldige lens van een ander? Bijzonder is dat naast reguliere bijschriften er ook bijschriften zijn geschreven door kinderen van de JuniorClub van het Groninger Museum, de club voor nieuwsgierige en creatieve kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar. Er is werk te zien van onder andere Catherine Opie, Erwin Olaf, Anton Corbijn en Diane Arbus. Te zien tot en met 4 oktober.

Verwacht: The Rolling Stones – Unzipped
Inmiddels is de opbouw van de tentoonstelling over The Rolling Stones begonnen. De ticketverkoop start op donderdag 1 oktober om 10 uur via rollingstonesgroningen.nl