Museum gesloten

woensdag 8 april 2020

Het Groninger Museum is gesloten vanaf 13 maart 2020. We volgen hiermee de richtlijnen van het RIVM en de Museumvereniging omtrent het Coronavirus. Alle evenementen die in deze periode gepland staan worden afgelast

We hopen iedereen weer te kunnen verwelkomen zodra dit mogelijk is. We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen via deze website, of mail je vraag naar info@groningermuseum.nl.

'Never waste a good crisis'

8 april 2020

“Never waste a good crisis” is een mooi gezegde in tijden van nood. Wat kunnen wij doen om er het beste van te maken?

Het lijkt alsof het leven op reset staat. Alles valt even stil, iedereen focust zich op gezondheid en families, vrienden en de eigen omgeving worden belangrijker. Mensen vinden troost en afleiding in allerlei zaken: in beweging, in het leren van iets nieuws, in entertainment en creativiteit.

Hebben we zoiets ooit meegemaakt? Nee, alhoewel ik me een situatie herinner die ook enorme impact had. Op 11 september 2001 was ik als Hoofd Presentatie van het Van Gogh Museum in Chicago. De volgende dag zou daar, in het Art Institute, de grote tentoonstelling “Van Gogh & Gauguin” geopend worden. Vijf jaar lang hadden beide musea daaraan gewerkt. Nu stonden we in de lege zalen en wisten niet wat er moest gebeuren. Om ons heen werden de wolkenkrabbers geëvacueerd, want er was nóg een vliegtuig onderweg.

Kunst werd opeens een bijzaak die er niet meer toe deed. Maar de kunstwerken zelf hielpen ons beseffen dat niet alles slecht was en dat kunst in tijden van onzekerheid en angst een nog grotere betekenis krijgt.

Nu kunnen we helaas onze kunstwerken enkele weken lang of nog langer niet meer laten zien. Dat raakt de kern van onze bestemming. Gelukkig hebben we buitengewoon creatieve mensen die in onze afdelingen Educatie en Communicatie werkzaam zijn. Nieuwe media en technieken stellen ons in staat om via het internet en sociale media onze schatten met het publiek te delen. Maak daar zeker gebruik van en vertel ons wat bevalt en wat beter kan. Wij zullen deze crisis gebruiken om ervan te leren."

Andreas Blühm
Algemeen directeur