Nieuwe ontdekkingen na onderzoek van Lentetuin Van Gogh

vrijdag 9 februari 2024
Lentetuin, Vincent van Gogh, onderzoek Marjan de Visser, foto: Denzel Feurich

Uit onderzoek naar de Lentetuin, de pastorietuin te Nuenen in het voorjaar (1884) van Vincent van Gogh blijkt dat er een aantal beschadigingen zijn als gevolg van de diefstal van het werk. Ook toont het onderzoek nieuwe ontdekkingen. Het is hoogst waarschijnlijk door Van Gogh geschilderd op linnen genageld op een raamwerk. In een nog later stadium is het op een paneel geplakt. Van Gogh begon het werk oorspronkelijk als Wintertuin, maar het werd uiteindelijk een Lentetuin.

In 2020 werd de Lentetuin van Vincent van Gogh gestolen uit Museum Singer Laren dat het toen in bruikleen had van het Groninger Museum. Tot grote vreugde kwam het kunstwerk dankzij de inspanningen van kunstdetective Arthur Brand in 2023 weer boven water. In Depot Boijmans Van Beuningen doet restaurator Marjan de Visser nu onderzoek naar het werk. Zij maakt hierbij onder andere gebruik van speciale röntgenfoto’s die in het Van Gogh Museum zijn gemaakt.

Beschadigingen

Als gevolg van de diefstal heeft het werk een aantal beschadigingen. De restaurator stelt vast dat dit vooral gaat om het oude vernis. Er zijn een paar krassen door alle lagen heen, tot in de grondering is op één plek zelfs het linnen iets te zien.

Nieuwe ontdekkingen: Wintertuin werd Lentetuin

Dat het doek op een eikenplank is gelijmd heeft wel veel extra schade voorkomen. De Visser constateert dat het linnen doek van het schilderij vermoedelijk in een latere periode rond 1903 voor de tentoonstelling in de galerie Oldenzeel (Rotterdam) op het eikenpaneel is gelijmd. Eerder werd verondersteld dat het op papier was geschilderd en op een paneel geplakt. Ook is de voorstelling in het verleden bijgeschilderd.

Vincent van Gogh startte het werk als een Wintertuin in 1883 maar het werd uiteindelijk een Lentetuin in het voorjaar van 1884.

Nu in Depot Boijmans Van Beuningen Rotterdam

De Lentetuin blijft momenteel nog voor onderzoek in Depot Boijmans Van Beuningen. In de maand februari is het werk daar te zien voor bezoekers. In het publiekelijk toegankelijke collectiegebouw zien bezoekers een dwarsdoorsnede van wat er allemaal komt kijken bij het verzamelen, verzorgen en tonen van een museumcollectie. De moderne restauratieateliers van het gebouw waren mede daarom de aangewezen plek voor het onderzoek van het schilderij.

Vanaf 29 maart in het Groninger Museum

De Lentetuin is vanaf 29 maart voor het eerst weer te zien in het Groninger Museum, als hoogtepunt in 150 jaar Groninger Museum – Behind the Scenes. In deze tentoonstelling kunnen de voor- en achterkant van het werk worden bekeken. Het wordt getoond in niet-herstelde staat, met de beschadigingen van de diefstal nog zichtbaar. Striptekenaar Barbara Stok vertelt het verhaal van de reis van het schilderij op de muren van het museum; van het atelier in Nuenen tot de terugkomst in een Ikea-tas.