Nieuwe zakelijk directeur voor het Groninger Museum

dinsdag 25 augustus 2020
Esther Moesker
Esther Moesker © Foto: Siese Veenstra (2020)

De Raad van Toezicht van het Groninger Museum heeft Esther Moesker benoemd tot nieuwe zakelijk directeur van het Groninger Museum. Per 1 oktober 2020 start Esther Moesker met haar nieuwe functie. Binnen het Groninger Museum wordt zij verantwoordelijk voor de ondersteunende functies, personele en commerciële zaken. Andreas Blühm blijft als algemeen directeur hoofd van de directie. Esther Moesker volgt ad interim zakelijk directeur Louise ter Kuile op.

Andreas Blühm is blij met deze stap richting verdere professionalisering: “Het runnen van een museum en het organiseren van grote tentoonstellingen is een complexe zaak. Ik ben zeer verheugd dat de directie met Esther versterkt wordt. Het afgelopen jaar heeft de functie van zakelijk directeur laten zien nuttig, waardevol en onmisbaar te zijn, zeker in deze tijd met de uitdagingen omtrent het coronavirus.”

Esther Moesker is een ervaren manager/directeur en toezichthouder en heeft verschillende functies vervuld op het gebied van bedrijfsvoering in diverse sectoren waaronder de zorg, overheid en cultuur. Esther Moesker: "Het Groninger Museum is een prachtig instituut met stevige wortels in de samenleving en met regionale, nationale en internationale uitstraling. Het zijn maatschappelijk uitdagende tijden, ook voor een museum als het Groninger Museum met ambities en opgaven. De kennis en ervaring die ik heb opgedaan wil ik graag inzetten. Ik kijk ernaar uit om als zakelijk directeur een bijdrage te leveren aan een verdere succesvolle toekomst van dit museum."

Johan Remkes, voorzitter van de Raad van Toezicht van het Groninger Museum: "De Raad van Toezicht kijkt met vertrouwen uit naar de goede samenwerking met Esther Moesker."