Nu te zien: postmodern servies van Hans Hollein in dialoog met golvende bloemen van Chihuly

zaterdag 25 juni 2022
Tea Coffee Piazza (Hans Hollein)

Vanaf 25 juni is dit servies uit de serie Tea & Coffee Piazza (1983) van de Oostenrijkse architect Hans Hollein (1934 - 2014) te zien in de trapzaal van het Groninger Museum, waar het in gesprek gaat met de golvende gekleurde bloemen van The Grand Stairwell Installation (2018) van Dale Chihuly.

Zowel het servies van Hollein als de bloemen van Chihuly zijn al langer in het museum te bewonderen als onderdeel van de vaste collectie. Beide werken zijn aangekocht met behulp van Vereniging Rembrandt en worden nu samen tentoongesteld ter ere van het afscheid van verenigingsdirecteur Fusien Bijl de Vroe. De gezamenlijke presentatie leidt tot nieuwe verbanden en unieke perspectieven.

Onder leiding van architect Mendini
Het servies maakt deel uit van de serie Tea & Coffee Piazza van de Italiaanse firma Alessi. Alle elf exemplaren van verschillende internationale architecten zijn gebaseerd op hetzelfde idee: het creëren van een zilveren plein met daarop bebouwing. Alessandro Mendini had de leiding over dit project. Hij zou later de hoofdarchitect van het Groninger Museum worden.

In de postmodernistische stijl van dit zilveren servies is het ontwerp van het Groninger Museum herkenbaar. De vijf delen (koffiekan, theepot, melkkannetje, suikerschaaltje en dienblad) weerklinken in het langgerekt museumeiland met daarop de vier paviljoens.

Andere exemplaren van de serie Tea & Coffee Piazza vindt u in zaal 2 van De Collectie, in het De Lucchi-paviljoen.

Kunstwerken in gesprek: nieuwe perspectieven
Het servies is geplaatst in de trapzaal van het museum, waar het ‘in gesprek gaat’ met The Grand Stairwell Installation (2018) van Dale Chihuly. Wie dichtbij genoeg stapt, zal in de weerspiegeling van het zilverwerk de gekleurde golvende bloemen van Chihuly zien.

Door deze dialoog tussen de geometrische vormen van Hollein en de natuurlijke vormen van Chihuly komen de verschillende werelden voor een moment bij elkaar en ontstaat een nieuw perspectief. Door intuïtief te kijken worden nieuwe verbanden blootgelegd.

Grand Stairwell Installation, Dale Chihuly,  2018
Grand Stairwell Installation, Dale Chihuly, 2018 © Foto: Siese Veenstra

Afscheid directeur Vereniging Rembrandt
Deze presentatie is onderdeel van een reeks presentaties in verschillende musea door heel Nederland, gemaakt ter ere van het afscheid van Fusien Bijl de Vroe als directeur van de Vereniging Rembrandt. Door haar inzet hebben de Nederlandse musea de afgelopen twee decennia talloze topwerken kunnen aankopen, waardoor in de museumzalen nieuwe gesprekken konden ontstaan.

Zo ook deze twee werken: het Groninger Museum kocht zowel het Tea & Coffee Piazza van Hollein, als The Grand Stairwell Installation van Chihuly aan met behulp van de Vereniging Rembrandt. Naast het Groninger Museum doen nog tien musea mee aan deze mini-presentaties ter ere van het afscheid van Fusien Bijl de Vroe.

Meer van deze kunstgesprekken zien?