Ons schilderij van Vincent van Gogh is terug!

dinsdag 12 september 2023
Vincent van Gogh Lentetuin de pastorietuin te Nuenen in het voorjaar Groninger Museum

We zijn zo blij!

We hebben ongelofelijk goed nieuws! Het schilderij Lentetuin, de pastorietuin te Nuenen in het voorjaar van Vincent van Gogh is drieënhalf jaar na de diefstal weer terug bij het Groninger Museum. Het werd op 30 maart 2020 gestolen uit Museum Singer Laren, waar het op dat moment in bruikleen was voor een tentoonstelling.

“Het Groninger Museum is uitermate blij en opgelucht dat het werk weer terug is. Het bevindt zich op dit moment in goed gezelschap in het Van Gogh Museum. We zijn de collega’s in Amsterdam voor de gastvrijheid zeer erkentelijk. Namens de medewerkers, alle Groningers en de bezoekers zijn we iedereen die aan deze goede uitkomst heeft bijgedragen zeer dankbaar. Arthur Brand heeft in deze zaak een sleutelrol gespeeld en dat waardeert het museum enorm,” aldus Andreas Blühm, directeur van het Groninger Museum. In 2021 werd door de politie al een verdachte aangehouden en veroordeeld. Drieënhalf jaar na de diefstal is het gestolen werk eindelijk terug. De politie was in alle fasen nauw betrokken. Over het lopende onderzoek kan het museum geen uitspraken doen.

In de komende tijd zal het werk grondig onderzocht worden. Het schilderij heeft geleden, maar is – op het eerste gezicht – nog in goede staat. Het wordt de komende maanden wetenschappelijk onderzocht.

Het schilderij van Vincent van Gogh is uit 1884, geschilderd in olieverf op papier op paneel. Het is het enige schilderij van Vincent van Gogh in de collectie van het Groninger Museum en behoort tot de absolute highlights van de collectie. Het bevond zich sinds het begin van de 20ste eeuw in een privécollectie in Groningen en werd in 1962 aan de Gemeente Groningen geschonken.

De 'Lentetuin' is vanaf 29 maart te zien bij de tentoonstelling 150 jaar Groninger Museum - Behind the Scenes

Wil je meer weten over het schilderij?

Bekijk dan de Lentetuin van dichtbij en leer meer met video's, foto’s van pentekeningen en fragmenten uit van Gogh’s brieven.